June 2001
Confezioni e salute pubblica
Packs and public health

L’ultima parola alla grande distribuzione
Broadscale distribution always gets the last word

L’imballaggio nell’era di internet
Packaging in the era of Internet

Lettere & Letters

M&D News
Plastica: un 2000 trainato dal riciclo
Plastic: a year 2000 drawn by recycling

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Old economy and new services

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To prevent (and solve) problems

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Sticking to reality

Per una “buona” stampa
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Il Corepla estende la raccolta differenziata
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Certainty in micrograms

Un pharma sempre più sterile
Enhanced sterility in the pharmaceutical industry

Quando l’ambiente deve essere sterile
When the environment has to be sterile

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Measured efficiency

Capire e agire…
Understanding and acting...

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Scaled down to the converter

A gran velocità
At high speed

Nuovi standard per le prove colore
New standards for color proofs

Avvolgere con ingegno
Ingenious wrapping

M&M News
. Le notizie .

Due giornate Gipea

Two days of Gipea

Non solo Nord-Est
Not only North-East

Dal Giappone a Vicenza
From Japan to Vicenza

A Lione imballaggio e logistica
Packaging and logistics at Lyon


In breve

Lattina in tre pezzi di banda stagnata - In Inghilterra e in Germania, nel settore della birra, fa segnare una crescita progressiva per due motivi fondamentali:
- aumento dei contenitori banda stagnata di elevata capacità: lattine da 75 , 1200 e 1500 cl. e maxi lattine da 2000 e 5000 cl con rubinetto dosatore;
- nuove linee Soudronic tecnologicamente avanzate per la saldatura elettrica.
Tinplate can in three pieces - In the beer sector in the UK and in Germany showing a progressive growth to be put down to two fundamental reasons;
- the increase in high capacity tinplate containers: cans of 75, 1200 and 1500 cl, and maxi cans of 2000 and 5000 cl with tap dosers.
- New technologically advanced Soudronic lines for electric soldering. (Source: Apeal)
News

Lo scorso 11 e 12 maggio si sono svolti a Tirrenia l’assemblea e il quinto convegno Gipea - il gruppo italiano produttori di etichette autoadesive che fa capo ad Assografici - che hanno affrontato le grandi tematiche di attualità del settore.
Due giornate Gipea

Primavera, tempo di assemblee. Lo scorso maggio è stato il turno del Gipea, ovvero il gruppo di Assografici che rappresenta 54 etichettifici e 19 fornitori di tecnologie e di materie prime autoadesive, dove i vertici dell’associazione hanno aggiornato sui dati di settore e i progetti per il prossimo futuro. Ma gli organizzatori hanno colto l’occasione dell’appuntamento annuale per organizzare anche un convegno di servizio agli associati, dove relatori esperti hanno affrontato tematiche “calde”, come l’adozione prossima ventura dell’Euro e le opportunità commerciali offerte dallo sviluppo dei nuovi mezzi multimediali di comunicazione .

Linee guida e programmi
Il consiglio e l’assemblea del Gipea hanno disegnato le nuove linee guida delle attività della restante parte dell’anno, che riguarderanno:
- la formazione professionale;
- il sostegno ad azioni di comunicazioni già avviate, tra le quali figura il secondo convegno internazionale sulle tecnologie per etichette che il centro di studi grafici organizzerà il 22 novembre 2001 a Milano;
- il rafforzamento delle relazioni con Finat e le altre associazioni europee dei produttori di etichette autoadesive e dei fornitori di materie prime e tecnologie, attraverso la partecipazione al congresso di Rodi (20-23 giugno prossimo) e l’organizzazione della missione a Labelexpo di Bruxelles (28-30 settembre 2001);
- lo sviluppo di nuovi servizi nell’area negoziale, della qualità e della determinazione dei costi di produzione.
In occasione dell’assemblea il segretario del Gipea, Valter Viscardi, ha presentato i principali risultati dell’indagine statistica annuale. Inoltre, è intervenuto il direttore generale di Assografici, Claudio Covini, che ha presentato i progetti 2001/2002 relativi alla definizione di scenari e prospettive dell’imballaggio, messi a punto sia per rispondere a una domanda di “vision” sul futuro a breve sia per affrontare la necessità di internazionalizzazione, con un focus principale sul mercato russo.

Attualità a convegno
Il convegno, al quale hanno partecipato oltre un centinaio di imprenditori provenienti da ogni parte d’Italia, ha sviluppato temi d’attualità. Fra gli altri, Filippo Tarocco della Sagefit di Torino ha trattato i vari aspetti tecnici della conversione all’Euro, suggerendo di accelerare in maniera decisiva i preparativi, al fine di scaglionare meglio i vari impegni relativi a contabilità, bilancio, database e adattamento dei sistemi informatici. Aldo Gambineri della SAS Italia ha ripreso ed elaborato in chiave dinamica le tematiche dei costi di prodotto, mentre Vincenzo Argentieri dell’IBM ha parlato di e-business fornendo una visione dei nuovi modelli d’impresa e delle problematiche connesse alla consultazione di dati on-line da parte dei clienti. Focalizzati sul contenzioso commerciale, gli ultimi due interventi hanno visto la partecipazione di Pietro Bembo che ha analizzato e commentato usi e consuetudini per il commercio delle etichette autoadesive da rotolo, mentre i metodi di prova “Finat” sono stati analizzati da Gianluigi Vestrucci del CSI.

The assembly and fifth convention of Gipea – the Italian group of self-adhesive label producers, belonging to Assografici – were held in Tirrenia on 11 and 12 May, during which the great issues of the day for this sector were discussed.
Two days of Gipea

It’s Spring: time for meetings. The month of May saw that of Gipea – the Assografici group representing 54 label producers and 19 suppliers of technologies and raw materials for self-adhesive labels – when the heads of the association had the chance to get updated figures for the sector and an insight into the projects planned for the near future. But the organisers also took the opportunity of this annual meeting to organise a convention for association members, where expert speakers dealt with “hot” subjects, such as the forthcoming adoption of the Euro and the commercial opportunities offered by the development of the new multimedia means of communication.

Guidelines and programs -
The Gipea council and assembly have drawn up the new guidelines for activities during the rest of the year. These will concern:
- professional training;
- support for existing communication initiatives, including the second international meeting on label technology that the centre of graphic studies will organise for 22 November 2001 in Milan;
- strengthening of relations with Finat and the other European associations of self-adhesive label producers and suppliers of raw materials and technologies, via participation in the congress in Rhodes (20-23 June) and the organisation of the mission to Labelexpo in Brussels (28-30 September 2001);
- the development of new services in the areas of negotiations/stores and quality, and in establishing production costs.
During the meeting, the Gipea secretary, Valter Viscardi, presented the main results of the annual statistical survey. Moreover, the Director General of Assografici, Claudio Covini, took the opportunity to present the 2001-2002 projects concerning the definition of scenarios and prospects for packaging that have been developed both to respond to a demand for a “vision” of the short-term future and to face the need for internationalisation, with a main focus on the Russian market.

A conference on current
issues - The conference, attended by more than a hundred businessmen from all over Italy, discussed some themes presently of great interest. These included a speech by Filippo Tarocco of Sagefit, Turin, dealing with the various technical aspects of the forthcoming conversion of the Lira to the Euro.
He suggested that preparations should be speeded up in order to schedule the various measures needed for accounting, balance sheets, databases and upgrading of computer systems.
Aldo Gambineri of SAS Italia picked up the theme of product costs and developed on these in a dynamic way, while Vincenzo Argentieri of IBM spoke about e-business, providing a vision of the new business models and the problems linked to consultation of data on-line by customers.
The last two speeches focussed on commercial disputes, with Pietro Bembo offering an analysis and comments on usage and customs in the sale of spooled self-adhesive labels, while the “Finat” test methods were analysed by Gianluigi Vestrucci of CSI.


240 espositori con un tasso di riconferma dell’80%, 6.000 visitatori, un programma di conferenze focalizzate sui grandi temi dell’identificazione automatica. Questi i dati dell’ultimo Impatec, che cresce anche in autorevolezza e amplia la propria influenza dal Nord-Est alle regioni limitrofe.
Non solo Nord-Est

Voluta da un gruppo di imprenditori e organizzata da un ente fiera ben radicato nel territorio, Impatec si consolida e si ripresenta alla terza edizione in buona salute, confermando il ruolo di vetrina dell’imballaggio in un’area geografica che, dal punto di vista economico, pesa quasi quanto uno Stato. Lo dimostrano, sul fronte degli espositori, il buon tasso di riconferme (circa l’80%, pari a 148 aziende su 180) e il centinaio di nuove adesioni, che ha fatto lievitare le presenze a 240. Guardando invece ai visitatori, si è registrata un’affluenza di 6.000 operatori, di cui gli organizzatori sottolineano la rappresentatività e “qualità”, fra cui venti delegazioni giunte da ogni parte del mondo (quest’anno c’erano anche argentini e coreani). «Quest’anno - commenta infatti il responsabile della manifestazione Raul Barbieri - la vendita degli spazi ci ha dato buone soddisfazioni, inoltre siamo ormai considerati un appuntamento obbligatorio non solo presso gli operatori locali - che considerano Impatec la “loro” vetrina - ma anche da molti grandi nomi dell’imballaggio, che garantiscono una buona rappresentatività dell’offerta. Probabilmente non siamo molto lontani dall’equilibrio ottimale fra espositori e visitatori, visto che riteniamo di raggiungere l’universo di riferimento della mostra, costituito in primo luogo dai buyer del Triveneto, ma anche da un numero significativo di operatori dell’Est Europa e, sempre di più, anche dagli operatori lombardi ed emiliani. Tuttavia, esistono sicuramente ulteriori margini di crescita e per la prossima edizione puntiamo sia ad aumentare il numero delle aziende rappresentate sia, in particolare, quello delle imprese che espongono direttamente».

Più tempo per la comunicazione
Gli organizzatori contano dunque di intensificare la promozione della fiera vicentina, soprattutto sfruttando al meglio i rapporti con l’Ice e il canale diretto delle fiere estere, ma anche rafforzando i rapporti con le Camere di Commercio e le associazioni di categoria che rappresentano le industrie del settore. Senza però stravolgere quel carattere “domestico” che consegue all’equilibrio anche numerico fra visitatori ed espositori, che agevola il contatto e facilita la comunicazione.
Di questo maggior agio hanno ritenuto di poter approfittare gli stessi espositori, che al lancio dei nuovi prodotti iniziano a dedicare più cura anche in questo contesto (a Vicenza Imaje ha presentato una nuova serie di codificatori ink jet e annunciato la prossima commercializzazione dei laser, Etipack ha lanciato in anteprima il nuovo distributore di nastro adesivo e Tutto per l’Imballo i codificatori a trasferimento termico Interprint 2...). Ma anche gli organizzatori che - grazie alla collaborazione con AIM (Automatic Identification Manufacturers) e consorzio Tecnoimprese - hanno dedicato più attenzione all’aggiornamento professionale, con una serie di incontri focalizzati sul comparto dell’identificazione e relative problematiche. Alle tecnologie e ai prodotti per l’identificazione, la cui attualità è oggi drammaticamente sottolineata dai problemi di tracciabilità nella filiera alimentare sollevati da “mucca pazza”, è stata dedicata anche un’area apposita della mostra.

240 exhibitors with a reconfirmation rate of 80%, 6,000 visitors, a program of conferences focusing on the great themes of automatic identification. This is the latest data on Impatec, that also grows in authoritativeness, extending its influence from the North-East to the neighbouring regions.
Not only North-East

Planned by a group of entrepreneurs and organised by a trade fair body that is well-rooted in the area, Impatec has consolidated and is back for its third edition showing excellent health, confirming its role as packaging showcase in an area that, from an economic point of view, has the importance of a State. This is demonstrated by the good reconfirmation rate (around 80%, standing at 148 firms out of 180) and the hundred or so new participants, allowing the fair to register some 240 pretences. In turn, examining the visitors, attendance by operators was registered at 6,000. The organisers emphasise the “quality” as well as the representative nature of the visitors, that included twenty delegations from all around the world (this year Koreans and Argentineans were also present).
As the show organiser Raul Barbieri commented - we were highly satisfied as to how the sale of spaces went this year, as well as that we are by now considered a date not to be missed by local operators - that consider Impatec as being “their” showcase - but also be many great names in packaging, that guarantee a good representation of supply. We are probably not far off from an optimum balance between exhibitors and visitors, given that we reach the reference market of the show, made up in first place from buyers from the Triveneto, but also by an important number of operators from eastern Europe and evermore so by operators from Lombardy and Emilia. All the same there is surely further margins for growth and for the next edition we aim both at increasing the number of represented companies and in particular at increasing the number of companies that exhibit directly».

More time for communication
The organisers hence count on intensifying the promotion of the Vicenza-based event, aboveall exploiting relations with ICE (the Italian institute for foreign trade) and the direct channel of fairs abroad, but the organisation also intends fortifying its relations with the Italian Chamber of Commerce and the trade associations that represent the sector industry. Without though upsetting that “homely” characteristic that follows on from the balance, also numerical, between visitors and exhibitors, that eases contact and facilitates communication.
And the visitors have shown themselves the first to exploit the enhanced situation, by using the show as an opportunity to launch new products (Imaje presented a new series of inkjet coders and announced the imminent launching of some laser coders, Etipack gave a preview of its new adhesive tape distributor and its Interprint 2 heat transfer coder for packaging...). And the organisers - thanks to the cooperation with AIM (Automatic Identification Manufacturers) and Tecnoimpresa consortium - have followed suite, dedicating more time to updating professionals, with a series of encounters focused on the identification segment and its relative problems. A special area of the show was dedicated to identification technology and related products, the pertinence of which has today been dramatically underlined by the problems of traceability in the food sector raised by the mad cow disease.


Dal Giappone a Vicenza
SMC, multinazionale giapponese della componentistica, punta a conquistare quote nel mercato delle macchine automatiche per l’imballaggio e inizia da Impatec. «Il Veneto è un mercato vivace - afferma il responsabile dei servizi di marketing di SMC Italia, Roberto Rubiliani - dove abbiamo già diversi clienti importanti e molte potenzialità. A Impatec abbiamo presentato le varie linee di prodotto: soprattutto assi e attuatori elettrici, elettrovalvole con sistema seriale, ecc. e tutta la micropneumatica, in cui siamo stati i precursori. Inoltre, la fiera vicentina è stata una buona occasione per propagandare il principio che “la qualità della componentistica fa la macchina buona”, garantendo, in ultima analisi, il livello delle prestazioni e prevenendo i fermi».
SMC, che nel nostro paese dà lavoro a 350 persone ed è presente con una filiale diretta (Carugate, Mi) e uno stabilimento (negli Abruzzi), propone una gamma di prodotti standard eccezionalmente sviluppata - il catalogo conta 9.100 prodotti base e 530mila varianti - oltre a un servizio che basa la propria forza in primo luogo sulla capacità di sviluppare soluzioni su misura. A livello globale, l’azienda investe in R&D risorse ingenti (su 10.000 addetti impiegati nel mondo, 800 sono ingegneri dedicati allo sviluppo dei prodotti) e di recente ha aperto in Europa un Centro Ricerche dedicato (un altro opera negli Usa). «Un vero esercito di uomini e mezzi - commenta Rubiliani - stimolati da un approccio al mercato fortemente custom oriented, che genera una grande quantità di spunti ed esperienze. Questa filosofia di business, e le sinergie che si generano nel rapporto fra i vari staff nazionali, ci consentono di offrire ai clienti soluzioni personalizzate, basate su un know how particolarmente evoluto e aggiornato. Naturalmente, laddove incontrino esigenze diffuse, queste stesse soluzioni possono diventare la base di nuove linee di prodotti industriali, alimentando il catalogo standard (l’azienda sforna 100 nuovi componenti all’anno)». In Italia, lo “speciale” viene realizzato nello stabilimento abruzzese, dove sono industrializzate anche diverse linee di cilindri e attuatori pneumatici per il mercato interno ed europeo.

From Japan to Vicenza
SMC, the Japanese componentry multinational aims at conquering shares of the automatic packaging machine market and is starting out from Impatec. «the Veneto is a sprightly market - as the head of the marketing services for SMC Italia, Roberto Rubiliani states - where we already have a number of important customers and show a lot of potential. At Impatec we presented our various lines of products: aboveall axes and electrical switches, electro valves with serial systems, etc and all our micro pneumatics, where we were the forerunners for this kind of product. As well as that the Vicenza show was a good chance to propagate the principle that “the quality of componentry makes for good machines” guaranteeing the performance level and avoiding shut-downs and machine stops».
SMC, that in Italy employs a staff of 350 and is present with a direct branch (Carugate Mi) and a works (in Abruzzo), offers a particularly rich range of standard products - their catalogue counts 9,100 basic products and 530 thousand variants - as well as a service that bases its strength first and foremost on the capacity to develop made-to-measure solutions. At a global level, the company invests huge resource in R&D (out of the 10,OOO company staff throughout the world 800 are engineers dedicated to product development) and they recently opened a dedicated Research Centre in Europe (another operates in the USA).
A true army of men and means - Rubiliani comments - stimulated by a strongly custom-oriented approach to the market, that generates a great quantity of stimuli and experiences. This business philosophy and the synergies that generate in the relationship between the national staff, enable us to offer our customers personalised solutions, based on a particularly evolved and updated knowhow. Naturally where we meet broadly felt needs, the very solutions found can become the basis of a new line of industrial products, adding to our standard range (the company comes up with 100 new components a year)». In Italy, special productions are made in the Abruzzo works, where the various lines of cylinders and pneumatic switches for the Italian and European market are industrialised.


A Lione imballaggio e logistica
La ventesima edizione di Europack-Euromanut, che si svolgerà a Lione dal 23 al 26 ottobre 2001, conta di offrire qualcosa di diverso a espositori e visitatori: una panoramica di materiali, attrezzature e servizi per l’imballaggio, lo stoccaggio e il trasporto dei prodotti. Sono circa 850 gli espositori che vi prenderanno parte. Nel cuore della manifestazione si terrà la seconda edizione di Eurolog, dedicata a soluzioni inerenti la logistica, il co-packing e il trasporto. Per rispondere alle esigenze del mercato è stata concepita una nuova organizzazione delle attività relative al packaging (macchine e imballaggi), riconducibile a tre settori principali: imballaggio per alimenti, per prodotti chimico-farmaceutici e per prodotti in generale.
Rimangono invariati i settori dedicati alla stampa, etichettatura-marcatura, movimentazione e logistica. Faranno da cornice alla manifestazione alcuni eventi di carattere informativo. Ogni giorno sarà incentrato infatti su un tema diverso che rispetta lo spirito organizzativo della fiera: prodotti farmaceutici, alimentari e logistica. Tra gli altri eventi ricordiamo la premiazione dell’Oscar dell’imballaggio francese. Ma Europack guarda anche al futuro e ha creato un’apposita area per le aziende operanti tramite Internet e specializzate in imballaggio e logistica e un’altra invece dedicata agli imballaggi attivi e intelligenti. L’ente fiera ha inoltre creato un sito (www.eropackonline.com) per facilitare il lavoro di visitatori, espositori e giornalisti.

Packaging and logistics at Lyon
The twentieth edition of Europack-Euromanut, that will be held at Lyon from 23 to 26 October 2001, counts on offering something different to exhibitors and visitors: an overview of materials, equipment and services for packaging, warehousing and transportation of products. Around 850 exhibitors are scheduled to take part. At the heart of the show the second edition of Eurologic, dedicated to logistical solutions, co-packing and transport will be held. To respond to the needs of the market a new organisation for packaging-related activities (machines and packaging) has been conceived, organised into three main sectors: food packaging, packaging for chemical-pharmaceutical products and for products in general. The print, labeling, marking, handling and logistics sections will remain the same. The show will be accompanied by some information giving events. In fact each day in line with that respects the organisational spirit of the fair a different subject will be broached covering: pharmaceutical products, foodstuffs and logistics. Among the other events we remind readers of the holding of the French packaging Oscar. But Europack is also looking to the future and has created a special area for companies specialising in packaging and logistics who work using the Internet and another areas dedicated to active and intelligent packaging The trade fair has also created a site (www.europackonline.com) to facilitate the work of visitors, exhibitors and journalists.