October 2001
Nasce Impackt
Impackt has been born out

Racconti di vini
Wine tales

Attenzione: il mondo cambia!
Look out: the world is changing!


Cre-attività al potere
Cre-activity in power


La comunicazione senza confini
Communication without borders


Strutture creative
Creative structures


Quanto vale il cartoncino?
What is cardboard worth?


PPP (prodotto praticamente perfetto)
PPP (practically perfect product)


Dal forno all’imballaggio
From the oven to the pack


M&D News
Il tubetto dell’anno e altri Concorsi
The Tube of the Year and other Awards
Imballaggi di plastica: ottima tenuta
Plastic packaging: excellent performance

Imballaggio: numeri di un settore
Packaging: the sector’s figures

Tre saloni in uno
Three shows in one

F&F News
Film di PE: un’industria che cambia
PE film: a changing industry
La Ricerca & l’Imballaggio
Research & Packaging

Fatti per stupire
Amazing facts

Lavorare dietro le quinte
Working behind the scenes

Con i piedi per terra...
With our feet on the ground...

Esserci o non esserci
To be or not to be (still here)

I&M News
SeratIMA: 40 anni
IMAevening: 40 years

RenoDeMedici riorganizza
RenoDeMedici reorganizes

Uno studio a favore del riutilizzo
A study supporting re-use


Dal legno, una ricetta contro l’effetto serra
From wood comes a remedy for the greenhouse effect


Informatore legislativo
Laws and Decrees


E&L News
I motori lineari e le macchine per il packaging
Linear motors and packaging machines


Tecnologia “artigiana”
Craftsmanlike technology

Flexo in evoluzione
Evolution in flexo

M&M News
Nasce Bosch Rexroth
Bosch Rexroth came into being
. Le notizie .

Contributi alla ricerca

Contributions to studies

Formazione e confezionamento di risme di carta
Forming and packaging of paper reams

Donati: segno + per fatturato ed export
Donati: turnover and exports

La Piazza Affari della meccanica
The market place for the mechanical world

Ricerca sui furti al dettaglio
Study on shop-lifting


In breve

Cavit in crescita - La produzione di vini della Cavit è aumentata del 15%, attestandosi su 368.000 ha (49 milioni di bottiglie) con un incremento di fatturato del 16,7%, raggiungendo i 236,5 miliardi. Le vendite sui mercati esteri sono in progressiva espansione. Le esportazioni, che nel 1999/2000 costituivano già il 55% del fatturato totale, nell’ultimo esercizio hanno raggiunto il 60%. La quota maggiore si è diretta verso i mercati europei tradizionali (Europa del Nord in genere), nonché verso i mercati nord-americani.
Growth for Cavit – Cavit’s wine production has risen by 15%, grown on 368,000 hectares (49,000,000 bottles) with an increase in turnover of 16.7%, reaching 236.5 billion lire. Sales to markets abroad are growing steadily. In the last financial year exports, which in 1999/2000 accounted for 55% of total turnover, reached 60%. The largest quantities are destined for the traditional markets (Northern Europe) as well as the North American markets. (Agrisole n. 29)

Ilva di Saronno acquisisce Duca di Salaparuta - Per l'acquisto il gruppo comasco pagherà 73 milioni di Euro, pari a 141,55 miliardi di lire.
Il contratto prevede per l'acquirente una serie di vincoli quali il mantenimento dei livelli occupazionali, del marchio e dello stabilimento in Sicilia, con penali che ammontano a 15 miliardi di lire.
Ilva of Saronno buys Duca di Salaparuta - For the purchase the Como group will pay 73 million Euro, standing at 141.55 billion lire. The contract lays down a series of conditions for the buyer such as the upkeep of the same levels of employment, of the brand and of the Sicilian works, with penal conditions running to 15 billion lire.
News

Progetto Etispack: contributi alle imprese della filiera imballaggio da parte dell'Unione Europea, a sostegno di progetti di ricerca e di innovazione. I.I.
Contributi alla ricerca

Agenzia Lumetel è il partner italiano di un progetto comunitario presentato alla Commissione Europea in collaborazione con 11 partner appartenenti a 7 Stati membri e associati all’Unione Europea (Francia, Portogallo, Germania, Svezia, Israele, Lituania e Repubblica Ceca).
Il progetto denominato Etispack (Economic and Technologic Intelligence for SMEs in the Field of Packaging and Associates Branches) si inquadra nelle misure di accompagnamento ETI (Economic and Techonogical Intelligence) del quinto Programma Quadro dell’Unione Europea e intende essere di stimolo all’attività di ricerca e innovazione nelle PMI della filiera dell’imballaggio, tramite la loro partecipazione a progetti di ricerca e innovazione in partnership con altrettante imprese europee (progetti Craft).

Aperto a tutti - L’ambito di applicazione del progetto coinvolge tutte le imprese della filiera del packaging (produttori di materiali per imballaggio, produttori di macchine per imballaggio, produttori di imballaggi, imprese che riciclano o smaltiscono imballaggi, ecc.), con la conseguente previsione di apportare soluzioni innovative nei settori di riferimento (nuovi materiali per imballaggi, realizzazione di nuovi processi produttivi per la fabbricazione dei materiali sopra citati, realizzazione di nuovi macchinari che producono materiali e svolgono operazioni di imballaggio, nuovi processi di smaltimento o riciclo degli imballaggi, ecc).
La necessità di supportare le imprese del settore a sviluppare nuove tecnologie nasce da una serie di considerazioni: in primo luogo, i dati numerici, permettono di capire quale sia la dimensione europea del problema, in considerazione del fatto che, coinvolgendo tutta la filiera, le tematiche di intervento partono dalle imprese che producono i materiali da imballaggio fino a quelle che, invece, li smaltiscono o li riciclano, passando attraverso i produttori e gli utilizzatori. L’industria europea dell’imballaggio occupa 400.000 addetti, conta oltre 17.500 aziende e genera un giro di affari da 40 miliardi di Euro l’anno.
Non meno importante è la considerazione sul tema dello smaltimento e del riciclo degli imballaggi, a cui si associa il problema dell’impatto ambientale e delle tecniche di recupero, così come definito dalla direttiva europea 94/62/EC e recepita in Italia dal Decreto Ronchi (DL 22/1997).
Infine, la possibilità di introdurre nuove tecnologie adeguatamente supportate dai fondi europei per la ricerca e lo sviluppo, rappresenta un’occasione per rafforzare la competitività delle piccole e medie imprese, tenuto conto del fatto che, spesso, gli ostacoli principali sono rappresentati da costi di ricerca troppo elevati, dalla carenza di risorse umane specializzate e dalla mancanza di partner adeguati per il trasferimento delle tecnologie.

Interventi e servizi - Il consorzio Etispack ha previsto una serie di interventi a livello nazionale e a livello internazionale, in compartecipazione con le principali associazioni nazionali degli imballaggi, offrendo una gamma integrata di servizi:
- organizzazione di workshop in ciascun stato coinvolto, al fine di informare le imprese sulle recenti innovazioni scientifiche e tecnologiche e sulle opportunità offerte dai programmi di ricerca e sviluppo dell’Unione Europea;
- organizzazione di audit tecnologici presso le imprese del settore, per individuare i bisogni tecnologici e le soluzioni innovative;
- ricerca, selezione e individuazione di potenziali partner coinvolti nel trasferimento tecnologico;
- predisposizione di Project Financing, allo scopo di ottimizzare i costi, attraverso progetti di ricerca Craft finanziati dall’Unione Europea.
Agenzia Lumetel, in qualità di Business Innovation Centre, è l'unico partner italiano del progetto e, al contempo, rappresenta un punto di riferimento per l’innovazione delle PMI locali e nazionali, offrendo assistenza completa nell’analisi della fattibilità degli interventi previsti dal progetto Etispack da parte delle imprese. Ulteriori informazioni potranno essere chieste a Ufficio Finanza Agevolata (tel. 030 8913716; [email protected]).

The Etispack project: contributions to packaging sector companies by the European Union, in support of projects for study and innovation.
Contributions to studies

The Lumetel agency is the Italian partner of a community project presented to the European Commission in cooperation with 11 partners belonging to 7 member and associate states of the European Union (France, Portugal, Germany, Sweden, Israel, Lithuania and the Czech Republic).
The project, called Etispack (Economic and Technological Intelligent for SMEs in the Field of Packaging and Associated Branches) is part of the ETI (Economic and Technological Intelligence) measures of accompaniment of the fifth General Program of the European Union and intends stimulating R&D activity in the SMEs of the packaging sector, this by way of their participation on R&D projects in partnership with an equal number of European enterprises (Craft project).

Open to all - the area of application of the project involves all companies in the packaging circuit (packaging material producers, packaging machine producers, packaging producers, companies that recycle or dispose of packaging etc.), with the consequent aim of bringing innovatory solutions to the main sectors of the same (new packaging materials, creation of new production processes for the manufacture of the abovementioned materials, the creation of new machines that produce materials and carry out packaging operations, new packaging disposal or recycling processes, etc).
The need to support the companies in the sector and to develop new technologies is born out of a series of considerations: in first place, the figures involved enable one to understand the European dimension of the problem, in consideration of the fact that, involving the entire circuit, the subjects tackled start off from the companies that produce packaging materials going on to those that dispose of and recycle the same, this going by way of producers and users. The European packaging industry employs 400,000 persons, numbers over 17,500 companies and generates a turnover of 40 billion Euro a year.
No less important are the considerations on the subject of disposal and recycling of packaging, added to which one has the problem of environmental impact and that of recovery techniques, this as laid down in European directive 94/62/EC received in Italy by the Ronchi Decree (DL 22/1997).
Finally, the possibility of introducing new technologies suitably supported by European funds for R&D stands as an occasion to reinforce the competitiveness of the small-to-medium-sized concerns, bearing the fact in mind that, that often the main obstacles to the same are constituted by research costs that are too high, by the lack of specialised human resources and by the lack of partners suited for the technology transfer.

Operations and services
The Etispack consortium has laid down a series of operations at national and at international level, in partnership with the main national packaging associations, offering an integrated range of services:
- organisation of workshops in each state involved, so as to inform the companies as to the recent scientific and technological innovations and on the opportunities offered by the R&D programs of the European Union;
- organisation of technological audit with the companies of the sector, in order to rate the technological needs and innovatory solutions;
- the search for, selection and identification of potential partners involved in the technology transfer;
- organisation of Project Financing in order to optimise costs, this by way of Craft research projects financed by the European Union.
The Lumetel Agency, acting as Business Innovation Centre, is the sole Italian partner of the projects and at the same time, stands as a landmark for innovating the local and national SMEs, offering complete assistance in the analysis of the feasibility of the undertakings as laid down by the Etispack program to the companies involved. Further information can be requested from the Facilitated Finance Office (tel. 030 8913716; [email protected]).


Formazione e confezionamento di risme di carta
La ditta C.B., specializzata da oltre 20 anni nella produzione di macchine singole e linee complete per l'imballaggio di fine linea, ha recentemente fornito un impianto alla società svedese M-Real AB. Ideale per medio-piccole produzioni, esegue la formazione e il confezionamento di risme di carta di alta qualità: inoltre, un particolare sistema posiziona un cartoncino di protezione inferiore e uno superiore, che può essere utilizzato come foglio pubblicitario. L'impianto è anche dotato di un'avvolgitrice con film di PP, che offre una migliore presentazione estetica del prodotto.
Questa configurazione offre diversi vantaggi: personalizzazione tramite foglio pubblicitario, risparmio di manodopera e di materiale per l’avvolgimento.
La linea, che può essere seguita da un solo operatore, integra sistemi automatici che prevedono il confezionamento di una o più risme in cartoni telescopici. La palettizzazione può interessare sia le singole risme avvolte sia quelle confezionate in cartoni.

Forming and packaging of paper reams
C.B. (BO), manufacturer for more than 20 years of end-of-line packaging equipments, has recently sold a line to Swedish M-Real AB.
The line sold to the Swedish group is concerning the forming and packaging of high quality paper reams: C.B. has developed a particular system for positioning a protection lower paperboard support and upper description sheet. Another prerogative of the line is the PP film wrapping machine which is packaging the product without the film side folding.
This interesting packing permits: better aesthetic product demonstration, description sheet personalization, personnel and wrapping material saving.
The line is including automatic systems which forecast also the case packaging of one or more reams in telescopic cases. The palletizing can be of the wrapped reams or of the cases packed ones.


Donati: segno + per fatturato ed export
Donati Sollevamenti produce componenti e prodotti per il sollevamento industriale e la movimentazione aerea di merci e materiali (paranchi a fune, paranchi a catena, gru a bandiera), che trovano applicazione in tutti i settori dell’industria manifatturiera e della distribuzione.
Nel 2000, e per il quinto anno consecutivo, Donati ha ottenuto risultati economici positivi, con un fatturato che sfiora i 25 miliardi di lire. Nel corso dell’ultimo anno l'azienda ha fatto registrare, rispetto al 1999, una crescita complessiva in termini di quantità di macchine prodotte del 10% circa, raggiungendo una quota export di quasi 6.500 miliardi.
Tra l'altro, proprio verso l’estero si andranno a sviluppare gli interventi più significativi previsti dalla società, che punta a consolidare la presenza in Gran Bretagna, Francia, Spagna, USA e nei paesi del sud est asiatico. Donati mette inoltre a disposizione dei propri clienti un servizio completo di ricambistica e assistenza tecnica.

Donati: turnover and exports
Donati Sollevamenti produces components and products for industrial lifting and handling of merchandise and materials (cable hoists, chain hoists, cranes), that find application in all the sectors of the manufacturing and distribution.
In the year 2000 Donati put in positive economic results for the fifth year running, with a turnover touching on 25 billion lire. During last year the company registered an overall growth in terms of machines produced on the year previous of around 10%, reaching an export share of close on 6,500 billions.
Among other things, it is towards abroad that the companies most important undertakings are aimed, moves that aim at consolidating the company’s presence in the UK, France, Spain, the US and in the countries of Southeast Asia. Donati also offers its customers a complete spare parts and technical assistance service.


La Piazza Affari della meccanica
L'e-commerce B2B rappresenterà, anche per le industrie meccaniche italiane, una delle sfide future.
Mecmarket è un solution provider, nato nel 2000, che offre alle aziende meccaniche una piattaforma tecnologica evoluta e la possibilità di attivare servizi per l'e-commerce B2B che incrementano l'efficienza dei processi aziendali.
A questo proposito segnaliamo l'accordo strategico, siglato lo scorso ottobre a Bologna, tra Ucima/Acimga e il portale verticale della meccanica Mecmarket.com, che introduce all'e-business l'industria italiana del packaging e della stampa. L'intesa è stata sottoscritta da Guido Corbella, segretario generale di Ucima/Acimga, e Fabio Gandolfi, amministratore delegato di Mecmarket.
Con Mecmarket il mondo del packaging avrà una propria "Piazza Affari" a un costo vantaggioso: tutti i soci Ucima potranno infatti utilizzare una piattaforma tecnologica senza dover affrontare ingenti investimenti in IT, il cui utilizzo, per molte aziende del settore packaging, risulta strategico in termini di posizionamento sul mercato e di maggiore competitività.

The market place for the mechanical world
B2B e-commerce will represent one of the challenges of the future also for the Italian mechanical firms.
Mecmarket is a solution provider, set up in 2000, offering mechanical firms an evolved technological platform and the possibility to activate services for B2B e-commerce, increasing the efficiency of business processes.
Here we should point out the strategic agreement signed last October in Bologna between Ucima/Acimga and the vertical portal for the mechanical industry, Mecmarket.com, which introduces the Italian packaging and printing industry to e-business. This agreement was signed by Guido Corbella, General Secretary of Ucima/Acimga, and Fabio Gandolfi, Managing Director of Mecmarket.
Thanks to Mecmarket, the packaging world will have its own "market place" at an advantageous cost: in fact, all Ucima members can use the technological platform without having to make huge investments in IT, which has proved highly strategic in terms of market positioning and greater competitiveness for many firms in the packaging industry.


Ricerca sui furti al dettaglio
Checkpoint Systems, leader mondiale nella fornitura di sistemi di sicurezza per la distribuzione, sponsorizza uno dei più completi studi sui furti nei punti vendita al dettaglio a livello europeo.
Lo studio, che non ha precedenti, sarà condotto dal Centre for Retail Research (UK), che punterà, tra l'altro, ad identificare: gli articoli maggiormente soggetti a furto, l’influenza dell’introduzione dell’Euro sulle differenze inventariali, il ruolo della sorveglianza elettronica dell’articolo sulle differenze inventariali, i principali tipi di crimine e di trend europei in tema di prevenzione fino al 2010.
Si stima che il costo sostenuto ogni anno dai retailer europei sia di circa 21 mld di Euro (nel solo anno 2001). Questa ricerca mira a fornire un resoconto autorevole che permetta di sviluppare misure più efficaci di prevenzione delle differenze inventariali.

Study on shop-lifting
Checkpoint Systems, world leader in the supply of security systems for distribution, is sponsoring one of the most complete studies ever made on shop-lifting at European level.
The study, that claims to be the first of its kind, will be carried out by the Centre for Retail Research (UK), that among other things aims at identifying: the articles most subject to theft, the influence of the Euro on stocktaking shortfalls, the role of electronic surveillance on the article and on stocktaking shortfalls, the main types of crime and future European measures in prevention up to 2010.
It is estimated that the cost footed per year by European retailers is around 1 billion Euros (this only for the year 2001).
The study aims at supplying an authoritative review that enables the development of more effective measures of preventing stocktaking shortfalls.