October 2001
Nasce Impackt
Impackt has been born out

Racconti di vini
Wine tales


Attenzione: il mondo cambia!
Look out: the world is changing!


Cre-attività al potere
Cre-activity in power


La comunicazione senza confini
Communication without borders


Strutture creative
Creative structures


Quanto vale il cartoncino?
What is cardboard worth?


PPP (prodotto praticamente perfetto)
PPP (practically perfect product)


Dal forno all’imballaggio
From the oven to the pack


M&D News
Il tubetto dell’anno e altri Concorsi
The Tube of the Year and other Awards
Imballaggi di plastica: ottima tenuta
Plastic packaging: excellent performance


Imballaggio: numeri di un settore
Packaging: the sector’s figures

Tre saloni in uno
Three shows in one

F&F News
Film di PE: un’industria che cambia
PE film: a changing industry
La Ricerca & l’Imballaggio
Research & Packaging


Fatti per stupire
Amazing facts


Lavorare dietro le quinte
Working behind the scenes

Con i piedi per terra...
With our feet on the ground...


Esserci o non esserci
To be or not to be (still here)


I&M News
SeratIMA: 40 anni
IMAevening: 40 years

RenoDeMedici riorganizza
RenoDeMedici reorganizes

Uno studio a favore del riutilizzo
A study supporting re-use


Dal legno, una ricetta contro l’effetto serra
From wood comes a remedy for the greenhouse effect


Informatore legislativo
Laws and Decrees


E&L News
I motori lineari e le macchine per il packaging
Linear motors and packaging machines


Tecnologia “artigiana”
Craftsmanlike technology

Flexo in evoluzione
Evolution in flexo

M&M News
Nasce Bosch Rexroth
Bosch Rexroth came into being
Nasce Impackt
ItaliaImballaggio presenta in anteprima Impackt- Contenitori e Contenuti, il primo periodico quadrimestrale di approfondimento e riflessione, che intende mostrare criticamente come la gente vive e usa il packaging, come lo consuma, come lo ama, come lo odia.

Impackt è una “guida turistica” attraverso i paesaggi reali e mentali del packaging e che, con taglio trasversale, incrocia saperi differenti (teorici, letterari, artistici, tecnici, antropologici…) ruotando attorno a un tema centrale, diverso ogni numero.
Impackt è un vero e proprio strumento di lavoro, in italiano e in inglese, per gli operatori più curiosi e più flessibili, desiderosi di aprire, di tanto in tanto, una finestra su mondi “ulteriori” (internazionali, esotici, underground).
Impackt è uno mezzo per navigare, orientandosi criticamente – o anche perdendo l’orientamento - nel mare magnum del packaging, inteso come forma culturale e mezzo di relazione con le merci, con il consumo, col mondo: un packaging, che è elemento antropologico in grado di scandire il “folklore” dell’uomo postindustriale.
Impackt non è una rassegna elegante e “patinata” di modelli, prodotti e capacità grafiche; piuttosto narrazione, saggio, polaroid amatoriale, “turismo casuale” della scatola strana, del flacone incongruo, dell’incarto/scarto.
Affidiamo alle pagine che seguono il compito di svelare qualcosa in più di questo prodotto editoriale, presentando un “assaggio”, come l’intervista agli ideatori di Lush, in cui si descrive un “non packaging” per eccellenza.

Impackt verrà pubblicato a gennaio 2002: chi fosse interessato a riceverne una copia gratuita, può prenotarla via Internet (www.italiaimballaggio.it/dativo/registr.html) o inviare una richiesta via fax, completa dei propri dati, al numero +39,0269007664.



Impackt has been born out

ItaliaImballaggio is previewing Impackt - Contenitori e Contenuti (Containers and Contained), the first four-monthly periodical offering features and reflections, that intends critically showing how people live and use packaging, how they consume it, the way they love it, the way they hate it.

Impackt is a “tourist guide” through the real and mental landscape of packaging that, in offering a different slant, crosses different areas of knowledge (theoretical, literary, artistic, technical, anthropological...) while rotating around a central theme, different to each issue.

Impackt is a true and proper worktool, in Italian and English, for the most flexible and most curious operators, who wish every now and then to open a window onto the worlds beyond (international, esotic, underground).

Impackt is a means for navigating, for critically finding - or even losing - ones bearings - in the boundless sea of packaging, understood as cultural form and means of relating with merchandise, with consumption, with the world of packaging, that is an anthropological element capable of articulating the “folklore” of post-industrial mankind.

Impackt is not an elegant and “glossy” review of models, products and graphic flair; rather it is narration, essay, amateur snapshots, “chance tourism” involving that strange box, that weird bottle, our daily wrapping and discarding.

We entrust the task of revealing something more about this editorial product
to the pages that follow, giving a foretaste, as with the interview with the creators of Lush, featuring a non packaging par excellence.


Impackt will be published January 2002: those who are interested in receiving a free copy can book it via Internet (www.italiaimballaggio.it/dativo/registr.html) or by sending a request via fax, complete with ones own data, to the number +39,0269007664.