May 2003





Confezioni "salutari"
"Healthy" packaging

Ortofrutta nuovo modello
Fruit & vegetable: new model

Una, 100, mille… troppo uguali
One, 100, thousand… all too much the same

M&D News







Plastica: crescita contenuta
Plastic: modest growth

Prospettive di automazione
Automation prospects

F&F News







Innovazioni in anteprima
A preview of the innovations

Tutti per uno, uno per tutti
All for one, one for all

Insieme per la leggerezza
Together for lightness

Più speciale, più digitale
More special more digital

I&M News







Regole per il biopackaging
Rules for biopackaging

E&L News

IE&L News







2002: avventura nel nylon biorientato
2002: a biaxially oriented nylon odyssey

M&M News








Anticipare le richieste dei clienti esplorando le possibilità offerte da materiali pregiati e tecniche di stampa innovative: questa la missione di Litostampa, che si propone sul mercato con nuove idee, per l’imballaggio e la cartotecnica, destinate a farsi notare.
Stefano Lavorini

Guidata da una vocazione all’eccellenza nelle realizzazioni cartotecniche e grafiche su carta, cartone e plastica, Litostampa si è costruita una solida reputazione sul mercato dell’alto di gamma grazie a soluzioni raffinate e accattivanti, caratterizzate da un approfondito studio sui materiali e dalla padronanza di tecniche sofisticate.
L’ambizione del gruppo emiliano è infatti quella di esplorare, da apripista, nuove tecnologie di stampa e di trasformazione, per poi proporre ai suoi clienti soluzioni allo stato dell’arte già avviate in produzione, già testate, eppure uniche nel loro genere. La riconosciuta capacità di comprendere i bisogni espressi, oppure latenti, nasce inoltre dallo sforzo condiviso da manager e maestranze di non farsi mai trovare impreparati di fronte alle richieste degli utilizzatori, anche quelle più imprevedibili. Assume dunque una valenza fondamentale il dialogo con i clienti, ai quali Litostampa offre un servizio che comprende prove e campionature, ma soprattutto l’attenzione e la disponibilità dei propri esperti, pronti a suggerire le soluzioni più appropriate, anche su misura, per dare una risposta a qualsiasi esigenza di differenziazione.

Una rete di competenze
Nata nel 1956 per iniziativa della famiglia Galliani, Litostampa è cresciuta nel corso degli anni ‘60 (in sintonia con il boom economico) realizzando confezioni standard per l’alimentare, il tessile e i giocattoli. La svolta è giunta nei primi anni ‘80, quando l’azienda ha scelto di focalizzarsi su confezioni ad alto valore aggiunto destinate a liquori, lingerie, cosmetica e profumeria; negli anni ’90, poi, grazie all’apporto finanziario di nuovi soci, Litostampa ha potuto rinnovare gli impianti, ampliare il numero degli addetti e trovare una più precisa vocazione produttiva.
"In questi ultimi anni - illustra Umberto Calloni, amministratore delegato - il nostro impegno si è concentrato intorno a tre principi cardine: l’integrazione verticale, la riorganizzazione “a stella” e la continua esplorazione di nuove tecnologie.
In merito al primo punto, la scelta di portare all’interno dell’azienda tutta la catena del valore ci ha permesso non solo di arricchire il nostro know-how, ma anche di assumerci davanti alla clientela la piena responsabilità dei tempi di consegna e della qualità dei prodotti.
Per quanto riguarda invece la struttura aziendale, abbiamo adottato un modello organizzativo “a stella” che ci ha consentito sia di ampliare e diversificare la produzione, sia di mantenere Litostampa al di sotto d’una certa dimensione, con evidenti vantaggi in termini di flessibilità e d’efficienza". È perciò nata una rete di aziende collegate ma autonome, formata dalla capogruppo Litostampa Srl, da Guatteri SpA (acquisita nel 2000, specializzata nella stampa di libri, cataloghi e promozionali) e infine da Dedit Srl (una nuova società dedicata al settore gadget), con un fatturato complessivo di oltre 13 milioni di Euro. Sul piano pratico questo significa un’offerta completa di lavorazioni cartotecniche e grafiche su carta, cartone e plastica per i settori cosmetica e profumeria, lingerie, fiction, editoria, giochi, cartoleria e oggetti promozionali.
"La terza scelta strategica - prosegue Calloni - è stata quella di studiare e realizzare prodotti innovativi a marchio proprio. Questa produzione ci consente di sfruttare tutte le potenzialità delle macchine, ma soprattutto di testare in anteprima quelle innovazioni che oggi potrebbero sembrare “eccessive” ai clienti, ma che ciononostante pensiamo possano, in tempi molto brevi, risultare interessanti per il mercato. Del resto, se siamo in grado di trasformare in realtà le idee fantasiose degli esperti di marketing e di comunicazione (per di più, a costi sostenibili e senza spiacevoli sorprese in fase produttiva), è anche per l’esperienza accumulata durante la realizzazione delle nostre soluzioni sperimentali".

Il fascino del lenticolare
Un esempio di quest’ambizioso approccio al mercato è costituito dal “lenticolare”, una raffinata tecnica di stampa che si distingue per gli effetti di profondità e dinamismo che suscita nel consumatore.
Il principio che sta alla base del lenticolare, in sé, non è complesso: basta intervenire sul supporto simulando l’azione di tante minuscole lenti; in questo modo, al variare dell’inclinazione dello sguardo, appaiono e scompaiono, per esempio, due immagini diverse. Molto difficile, invece, la realizzazione, che richiede la massima cura nelle fasi di pre-stampa e di stampa.
"Fra le altre difficoltà - avverte Italo Gatti, responsabile settore cosmetico-profumiero di Litostampa - occorre eseguire ogni passaggio con una precisione assoluta, poiché un fuori registro di appena un centesimo di millimetro, in virtù dell’azione delle lenti, avrebbe gli stessi effetti, sull’occhio umano, di una sfasatura di oltre un millimetro e mezzo; e un discorso analogo vale anche per gli errori di colorazione".
Litostampa ha investito tempo ed energie sulla stampa lenticolare (una tecnologia che padroneggiano poche altre aziende in Europa) affidando alla controllata Dedit la progettazione e la commercializzazione di una linea di biglietti d’auguri, mouse-pad, tovagliette da cucina, quaderni, agende e orologi da tavolo: un’offerta destinata ad incontrare il successo del pubblico più giovane, se si considera che il gruppo Litostampa ha ottenuto da importanti licenziatari quali Walt Disney, Warner Bros e Universal Picture l’esclusiva, valida sul mercato europeo, per decorare questi oggetti con i vari eroi dei fumetti e dei cartoni.
Progetto nato nel 2000 e divenuto realtà in meno di tre anni, la stampa lenticolare, che è utilizzata anche per la realizzazione di astucci speciali, è quindi una felice dimostrazione delle sinergie avviate nel gruppo: se il concept, il controllo e la promozione sono compiti di Dedit, la realizzazione tecnica è affidata interamente a Litostampa e Guatteri.

Produzioni che fanno
la differenza

Il lenticolare, tuttavia, è solo una delle tante proposte speciali di Litostampa. "Vantiamo una conoscenza approfondita - illustra Fabio Galliani, presidente e “tecnico” del gruppo - sia dei diversi materiali di supporto (come dimostrano le collaborazioni avviate con alcuni bei nomi dell’industria chimica mondiale), sia delle diverse tecniche di lavorazione. In primo luogo, siamo in grado di realizzare all’interno stampe a caldo, serigrafie e termografie con formato industriale 50-70 cm (eseguite anche su materiali plastici, come il polistirene), ma ci distinguiamo pure per la capacità di stampare, con le normali macchine offset, polipropilene, PVC e PET in foglio. Senza dimenticare il rivestimento del cartone con stoffa plissettata (procedura coperta da brevetto), la stampa con floccatura, gli ologrammi di garanzia e le olografie speciali, nonché ovviamente la plastificazione di cartoncino con poliestere o polipropilene".
Ulteriore motivo di vanto è la lavorazione con il cosiddetto “cinetico”, un materiale che si contraddistingue per i particolari riflessi di luce e che suggerisce un’accattivante sensazione di movimento.
E infine, fra le diverse proposte cartotecniche di Litostampa, un imballaggio di sicuro impatto è l’astuccio a tubo di PVC, realizzato a partire da foglio piano, impreziosito da tutte le tecniche di lavorazione di cui l’azienda dispone.
"Lavoriamo sui dettagli per migliorarci costantemente - conclude Galliani - e per offrire ai clienti prodotti come gli astucci di PVC con cordonatura a piega morbida eseguita mediante radiofrequenza, una tecnica che rende possibile una diversa modalità d’uso del prodotto.
Il risultato è una confezione al contempo elegante e di sicuro impatto, che può aiutare i nostri clienti a distinguersi da una concorrenza sempre più agguerrita. Del resto, la nostra mission è proprio questa: fornire una confezione capace di farsi notare, riconoscere e apprezzare, e che soprattutto sia all’altezza della qualità del prodotto e dei valori associati al brand".




A preview of the innovations
Anticipating customers' demands, while exploring the opportunities offered by top quality materials and innovative printing techniques. This is the corporate mission at Litostampa, a company uniquely positioned on the market whose new ideas for packaging and the paper transformation industry are sure to draw attention.
Stefano Lavorini

Guided by a quest for excellence in paper transformation and paper, cardboard and plastic printing techniques, Litostampa has earned itself a solid reputation on the high end of the market, thanks to sophisticated and attention-getting solutions, characterized by extensive studies into the materials and a thorough knowledge of sophisticated techniques. The ambition of the Emilia Romagna company is to be trail-blazer, investigating new printing and transformation technologies, to propose to its customers new, state-of-the-art concepts in the production pipeline, already tested, or unique in their genre. The recognized ability to understand the explicit or emergent requests and needs of the market also originates from the commitment and hard work of the managers and employees to never be caught unprepared in the face of customer demands, even the most unexpected. Therefore, open lines of communication with the customers are fundamental. Litostampa offers its customers a service that includes testing and free samples, but most especially, the attention and accessibility of its expert staff, ready to suggest an appropriate or even custom-designed solution, to provide an answer to all manner of needs for differentiation.

A network of skills
Founded in 1956 thanks to the initiative and commitment of the Galliani family, Litostampa expanded in the sixties (in tandem with the economic boom), making standard packaging for the food, textiles and toy industries. The early eighties marked a watershed when the company began to focus its attention on high quality packaging for liquors and spirits, lingerie, cosmetics, and perfumes. Later, in the nineties, a financial boost provided by new shareholders allowed Litostampa to overhaul its machinery and equipment, increase the number of employees and find a more precise productive vocation. "In these past few years - explains Umberto Calloni, cheaf manager of Litostampa - our commitment has concentrated on three basic principles: vertical integration, a multi-pronged reorganization and continuous investigation into new technologies. As regards the first point, bringing the entire value chain into the company has enabled us to bolster and expand our expertise as well as assume full responsibility to our customers for the quality of our products and punctual deliveries.
With reference to corporate structure, we have adopted a multi-pronged organizational model whereby we have expanded and diversified production and have kept Litostampa to manageable dimensions to provide clear advantages in terms of flexibility and efficiency".
Thus, a system of affiliated but independent companies was formed, made up of the parent company, Litostampa Srl, Guatteri SpA (acquired in 2000 and specialized in printing books, catalogue, and promotional materials) and finally Dedit Srl (a new company in the gadget sector), with total group sales of more than 13 million euros. From a practical perspective, this means a complete offer of paper transformation and processing, paper, cardboard and plastic printing techniques for the cosmetics and perfume, lingerie, fiction, publishing, games, stationery and promotional objects sectors.
"The third strategic decision - continues Calloni - involved the study and creation of innovative products bearing our own brand. This enables us to exploit the full potential of our machinery and lets us test and preview innovation that might seem "radical" to our customers today, but which nevertheless we feel, in a very short span of time, might be interesting to the market in the future. What's more, if we are able to transform into reality the myriad of creative and fantastic ideas dreamed up by marketing and communications professionals (at sustainable costs and without unpleasant surprises during production), it is also because of the experience we've accrued during realization of our experimental solutions".

The allure
of lenticular printing

One example of this ambitious approach to the market is represented by lenticular printing, a sophisticated printing technique that is distinguished by the holographic effect and dynamic sense of depth conveyed to the viewer.
The principle underlying lenticular technology in itself is not particularly complicated: simply work on the material to simulate the action of multiple tiny lenses. So, when the inclination of the gaze changes, the viewer sees (for example) two different alternating images. Its realization is fairly more difficult, as it requires maximum attention in the pre-printing and printing phases.
"The major difficulty - explains Italo Gatti, head of cosmetics and perfumery section of Litostampa - is that each stage must be done with absolute precision, since the effect of the lenses magnifies the perception of an error measuring one hundredth of a millimeter to seem off-focus by more than 1.5 millimeters to the human eye. A similar concept also holds true for errors in coloring".
Litostampa has invested substantial time and energy into lenticular printing (a technology that very few other companies in Europe have mastered) assigning the subsidiary Dedit with design and marketing of a line of greeting cards, mouse pads, table placemats, notebooks, date books and alarm clocks: a product range bound to meet with success amongst the younger market, especially when you consider that the Litostampa group has obtained the exclusive rights, valid throughout the European market, for very important company like as Walt Disney, Warner Bros and Universal Pictures, to print the products with the most popular cartoon characters. A concept conceived in 2000 and transformed into reality in fewer than three years, lenticular printing is also used in the production of special product boxes and is a felicitous demonstration of the synergies implemented in the group: while the concept, control and promotion are handled by Dedit, the technical realization is handled entirely by Litostampa and Guatteri.

Production makes
the difference

Lenticular printing is only one of the many special proposals by Litostampa. "We can take pride in our extensive knowledge - remarks Fabio Galliani, president and engineer with the Group - of an array of support materials (as demonstrated by the partnerships established with several important names in international chemical industry) and processing technologies. First and foremost, we have the ability to carry out hot stamping, screen printing and thermographic printing with the 50-70 cm industrial formats (executed on plastic materials, such as polystyrene) in house. Plus, we are also recognized for our capability to print on polypropylene, PVC and sheets of PET using normal offset machinery. And let's not forget about cardboard covered with pleated fabric (a patented process), flocculated ink printing, security holograms and special holographic images as well as polyester or polypropylene plastic coating onto cardboard". Another reason for pride is processing using the so-called "kinetic" technology, a material distinguished by its unusual reflected light effects and which achieves an attention-getting sense of movement. Finally, among the diverse paper converting proposals by Litostampa, a new high-impact visual packaging is the PVC tubular box, created from flat sheet and refined using all the processing techniques available to the company. "We work on the details to bring about constant improvements - concludes Galliani - and we can offer our customers products like PVC boxes with soft fold creasing produced with radio frequencies, a technology that makes the product extremely versatile. The result is a package that is both elegant and a spectacular, to can help our customers differentiate their products, in a climate of increasingly stiff competition. Still, this is precisely our corporate objective: supply a package that stands out, is recognized and valued, and most of all, lives up to the quality of the product and values associated with the brand".