July-August 2001
L’Oscar, Internet e la Mostra
The Oscar, the Internet and the Show


Bellezza: think positive
Beauty: think positive

Una bellezza molto italiana
A very Italian beauty

M&D News
Full immersion nel cartoncino
Full immersion in cardboard board

Gli imballaggi cellulosici
Cellulose-based packaging


E l’ondulato cresce ancora
Corrugated cardboard on the rise again

Fiducia e passione
Faith and passion

La sfida dell’automazione
The challenge of automation

F&F News
Macfrut
Assemblea annuale Gifasp
Gifasp annual meeting

Sulla cresta dell’onda
On the crest of the wave

Cosmesi “tecnologica”
“Technological”cosmetics


I&M News

Carta e cartone sotto “esame”
Paper and cardboard under “examination”


Converter: il momento
della politica
Converters: the moment of politics


Informatore legislativo
Leggi, proposte parlamentari, interpretazioni
Laws and Decrees

Laws, parliamentary bills, Interpretations

E&L News
Gli inchiostri, i “metalli pesanti”
e il decreto Ronchi
Inks, “heavy metals” and the Ronchi decree


Cambiare per crescere
Change in order to grow

Niente più alberi meccanici
No more mechanical shafts

M&M News


A partire dalla fabbricazione degli interni in canneté per gli astucci farmaceutici (era il 1941) sotto gli ondulatori della E. Siani, di carta, ne è passata molta. E molte cose sono cambiate: se l’industria farmaceutica, nel tempo, si è rivolta a forme di confezionamento alternative, sono di contro cresciute le esigenze del comparto cosmetico, in grado di assorbire per esigenze di marketing, lavorazioni complesse e più costose. Per non parlare dell’alimentare, dove i grandi produttori guidano con mano ferma i trend, anche in fatto di materiali di imballaggio.
Va dunque ascritto alla E. Siani il merito di essere riuscita a convertirsi velocemente, leggendo in anticipo, tra le righe, la storia.
Per una scelta determinata, Siani ha dunque focalizzato la propria offerta sulla carta e sul cartone ondulato, destinato sia agli interni sia alle confezioni primarie, ambiti in cui si muove con grande libertà, resa possibile dagli importanti investimenti tecnologici e dall’esperienza acquisita nel tempo.
Come ci spiega Angelo Siani, titolare e amministratore delegato della società: «In rotoli o in fogli, in fatto di ondulato, possiamo fornire tutti gli spessori richiesti e i formati più diversi, dai più ridotti (1 cm x 1 cm) ai più grandi (da 1,60 x 4,50 cm). Inoltre, contando proprio sulla forte presenza di personale, possiamo sempre far fronte alle richieste quantitative espresse dei grandi comparti che serviamo».
Non dimentichiamo infatti che la E. Siani, accanto alla produzione destinata al cosmetico, realizza gli interni di carta ondulata (pre-trattata e garantita per alimenti) che proteggono ad esempio i prodotti da forno, ma anche cartoni ondulati per l’imballaggio industriale in senso lato.
Oggi la società ha un solidissimo background tecnico, un parco macchine in costante aggiornamento e, soprattutto, grandi curiosità e attenzione al mercato. Ma c’è di più: l’integrazione completa è diventata il suo punto di forza anche perché, in questo caso, l’integrazione non si riferisce semplicemente al flusso della produzione (ricerca e scelta del materiale più idoneo, trasformazione e stampa) ma anche al ruolo propositivo assunto nei confronti dei clienti (e perché no, degli stessi fornitori di carta).
Pur proponendosi come una cartotecnica “sui generis”, l’offerta di qualità, la rete consolidata di collaborazioni (a monte e valle della sua produzione specifica) e, non ultimo, gli ottimi rapporti con tutte le cartotecniche specializzate nella produzione di scatole di cartoncino teso, le hanno fin qui consentito di affrontare il mercato con serena competenza e un ventaglio di proposte organico alle più svariate esigenze.
Come precisa Siani «Dopo quarant’anni di attività siamo riusciti a consolidare una rete di relazioni molto interessante e articolata che, a ben vedere, nel panorama industriale italiano non ha eguali e che, anzi, ci ha aiutato a proporre ai nostri clienti le soluzione migliori per i loro problemi specifici».

Nobilitare l’ondulato
La cultura del materiale per Siani è dunque tutto ed è proprio da questo punto nodale che si sono dipanate le scelte gestionali, che ne hanno determinato la crescita. Lontana dalla “bagarre” delle tante cartotecniche e dai numerosi scatolifici italiani (anche se, per loro, produce i fogli) l’azienda ha optato per la massima focalizzazione produttiva, che non significa comunque rinunciare a numeri interessanti.
«Complessivamente, e nei momenti di maggiore stabilità dei prezzi - specifica ancora il titolare - l’azienda ha toccato i 21 miliardi di fatturato, ottenendo tra l’altro un rapporto favorevole nel fatturato pro capite (si consideri che, in Siani, sono occupate una cinquantina di persone). Il nostro parco macchine, in valore, supera i cinque miliardi e stiamo portando a termine una riorganizzazione che raggrupperà le varie attività nell’unica sede di Cambiago (MI), consentendoci così di operare con sempre maggiore efficienza».
E, con un occhio sempre attento alle esigenze dei clienti in termini di presentazione dei prodotti finali, l’azienda continua a sviluppare ed eseguire al proprio interno tutte quelle lavorazioni accessorie che conferiscono gli effetti speciali all’ondulato: un materiale evoluto, che vive in questo modo una vita propria a prescindere dalle applicazioni, conquistandosi spazi importanti di dignità e autonomia. Ecco, quindi, sul tavolo, le carte damascate, create con la stampa flessografica ad alta definizione; oppure ancora onde di ogni tipo, che disegnano trame composite e complesse, realizzate grazie a un’estrema flessibilità produttiva e una buona dose di creatività.

Cultori della materia
L’orgoglio per la propria azienda e la naturale compostezza di Siani non riescono a sfumare alcuni sentimenti critici nei confronti di un sistema industriale - che non “protegge” in modo adeguato il mercato del cartone - e del forte condizionamento da parte delle grandi multinazionale straniere - che impongono ritmi e strategie stroppo “stressate”, in termini di prezzi e produzioni. D’altronde, questi accenti sono consentiti a chi ha sempre considerato «l’imballaggio come un prodotto nobile, che il consumatore deve guardare nel suo insieme e non solo come a un semplice “oggetto” da buttare».
Sarà per questo che la storia dell’azienda e degli uomini che l’hanno guidata è scandita da una serie di scelte coraggiose che, di fatto, hanno contribuito a “rompere” con certe tradizioni del confezionamento italiano in carta e cartoncino. A partire dalla sostituzione delle scatole lavorate a mano e chiuse con punti metallici o graffe con quelle automontanti (casse americane per imballo pesante o piccole scatole per confezione, i cosiddetti outer).
«Quello è stato, secondo noi, un momento di svolta per il settore dell’imballaggio, ancora poco preparato a recepire un discorso così strutturato - ricorda Siani. «E se abbiamo un merito, è quello di aver creduto (e sostenuto) in una modalità di lavorazione considerata troppo onerosa per gli investimenti da effettuare ma che, in realtà, si sarebbe rivelata l’unica via da percorrere in vista di una crescita, tecnologica e culturale al tempo stesso, che ci mettesse al pari dei competitor stranieri. Ma, più di recente, siamo stati anche i primi a installare in Italia una macchina da stampa ad alta definizione, che ci ha consentito di raggiungere rese qualitative decisamente superiori alla media».
D’altronde, la bella favola dell’imballaggio come “venditore silenzioso” in grado di “fare uscire” i prodotti dallo scaffale, aveva fin dall’inizio catturato l’attenzione di Siani, muovendolo a ulteriori considerazioni:
«Quando, in ambito accademico, si cominciava ad accennare al ruolo di “silent assistant” svolto dal packaging, gli italiani dimostravano in genere un certo scetticismo. Abituati al dettagliante sotto casa, che conosceva i gusti dei clienti e li anticipava, pochi riuscivano infatti a prevedere il forte impatto che la grande distribuzione avrebbe avuto da lì a poco sul nostro costume e sui nostri consumi. Invece, da allora e sull’onda di quelle suggestioni, l’obiettivo della nostra azienda è stato proprio quello di “far uscire” il prodotto, esaltandone le caratteristiche con un abito su misura, bello e raffinato».

Per caso, per vocazione o per scelta, uno si ritrova a passare la propria vita “in balia delle onde”. Che, in questo caso, sono di carta e “vestono” i prodotti da confezionare con discrezione ed efficacia, per proteggerli e per valorizzarne - ammiccanti - forme e colori. Le carte e cartoni ondulati realizzati dalla E. Siani giustificano (accendono) il glamour di un imballaggio, che si fa scegliere, toccare conservare.
Luciana Guidotti

On the crest of the wave
Whether by chance, vocation or by choice, one spends ones whole life “at the mercy of the waves”. In this case the waves are made of paper that discreetly and effectively “clad” products, protecting them while setting off both shape and color. The paper and corrugated cardboard created by E. Siani enhance packaging appeal, making one want to choose, touch and preserve the same.

From when they started off manufacturing inner parts in grosgrain for pharmaceutical packs (back in 1941) al lot of paper has passed under E. Siani’s corrugators in the meantime. And lots of things have changed: if the pharmaceutical industry in time has turned to alternative forms of packaging, against this the needs dictated by the changes in the cosmetics segment have taken another direction, leading to the absorption of more complex and costly processes in the drive to satisfying marketing needs. Not to speak of foodstuffs, where the large producers are guiding trends with a firm hand, this also on the packaging front.
Amidst all this the company E. Siani has the merit of having been able to change quickly, reading between the lines of history ahead of time.
Making a given choice, Siani has focused its offer on paper and corrugated cardboard, this both for insides and for primary packaging, a sector where the company shows consummate expertise thanks to its considerable investments in technology and by experience built up in time.
As Angelo Siani, owner and managing director of the company explained: «whether in roll or in sheet form, when it come to corrugates, we can supply all the thicknesses you would require in a whole range of formats, from the smallest (1 cm x 1 cm) to the largest (from 1.60 x 4.50 cm). On top of that, being able to count on a strong workforce, we are always capable of satisfying bulk demand from the large segments that we serve».
Not forgetting that, alongside this company’s output for the cosmetics industry, E. Siani also makes the corrugated cardboard inner parts (pre-treated and guaranteed for foods) that for example go to protect bakery products, but also corrugated cardboard for industrial packaging in the broadest sense.
The company can now rely on an extremely solid technical knowhow, a machine yard that is constantly being updated and on an approach that shows great curiosity and attention to the market. But there is more to it: complete integration has become the company strongpoint, also because, in this case the integration not only covers the production flow (search for and selection of the most suitable material, conversion and printing) but also the propositive role they play with their customers (and why not, also with their paper suppliers).
Even though offering themselves as a general paper & cardboard manufacturer, the quality of their offer, their consolidated network of co-worker enterprises (up- and downstream of their specific output) and last but not least, their excellent relations with all the paper & cardboard producers specialised in the production of stiff cardboard boxes. These are all points have allowed Siani’s company to serve the market with consummate skill, offering a range of organic solutions to suit the most varied needs.
As Siani goes on to say: «After forty years of activity we have managed to consolidate a complex network of relations, that I dare say has no equal in the Italian industrial scene and that has in fact helped us in proposing the best solutions for the most specific problems».

Enhanced corrugates
For Siani the material is all and the managerial decisions that have led to company growth start out from this point. Far from the mêlée of the many Italian paper & cardboard and manufacturers and boxmaking companies (even if they produce the sheets for the same) the company has opted for maximum focus on production, and the figures tell the tale.
«All told, and in the moment of max price stability - Siani comments - the company has attained 21 billion of turnover, among other things obtaining a favourable per capita turnover ratio (considering that Siani employs a staff of fifty persons or so)».
And with an eye to their customers’ needs in terms of the presentation of the end product, the company continues to develop and to carry out all those extra workings inside the company, processes that imbue their corrugate with special effects, leading to the creation of a highly evolved material, that thus has its own separate identity and dignity, having conquered it special space on the market, and this never mind what use it is put to. Thus one has the damascened papers, created with high definition flexographic printing; or indeed corrugates of all types, with composite and complex structure, created thanks to high production flexibility and a good dose of creativity.

Where the material is all
Despite his being proud of his company and despite his natural composure, Siani is blunt when it comes to criticising the industrial system - that in his opinion does not “protect” the cardboard market in an adequate way. He is likewise critical of the strong conditioning from the large foreign multinational - that impose overstressful rhythms and price and production strategies. Indeed this kind of criticism befits a man who has always seen «packaging as a noble product, that the consumer ought to see in its whole and not simply as an “object” that ends up being thrown away».
This is perhaps why the history of the company and of the men that have led it is marked by a series of courageous choices that have in fact helped to “break” with certain traditions of Italian paper and cardboard packaging. This starting out from the replacement of the hand worked boxes closed with metal pins or staples with automatically assembled cases (American cases for heavy packaging or small cases, called “outers”, for containing packs).
«That was, according to us, a turning point for the packaging sector, that was still not that ready or prepared to structure processes to such a degree - Siani recalls. «And if we have a point of merit, it is that of having created (and supported) a way of working considered at the time too costly in terms of the investments required but that, in actual fact, ended up by being the only way to foster the growth, both technological and cultural, that has enabled us to stand a par with foreign competitors. But more recently, we were also the first in Italy to install a high-definition print machine, that has enabled us to attain a quality yield very much a cut above average».
On the other side of things, the fable of packaging as a silent “salesperson” capable of “getting the products off the shelves” attracted Siani’s right from the outset, thus he makes these further considerations:
«When, in academic circles, one began alluding to the role of packaging as a “silent assistant”, the Italians were generally sceptical. Used to the retailer at the end of the end of the lane, who knew each customer’s tastes and who could anticipate the same, few people were able to see the strong impact that broadscale distribution was soon to have on our everyday habits and on the way we consume. Though since then and on the surge of the same, our company’s objective has been to get the product off the shelves by highlighting its features, presenting it in an attractive, refined “vestment” tailored to measure.


Cambiare prospettiva
“Quando il cartone non è un pacco, può essere arte”. Giocando con questa intuizione, Bruno Biondi - giovane artista milanese - ha realizzato 20 opere, raffinate e composte, compiendo così un viaggio alla scoperta di un materiale, che può svelare molti segreti a chi riesce a guardarlo con occhi diversi. Biondi ha lavorato il cartone, lo ha incollato, dipinto; ne ha plasmato (riscoprendola) la commovente semplicità della struttura, l’intima tenacia e la naturale bellezza. Usando come materia prima diverse qualità di cartone (ruvido, liscio, grosso, sottile), ne ha stravolto la linearità con tocchi decisi e imprevisti, scavando la materia per recuperarne la tridimensionalità, fino a imprimere alle opere un’energia senza tempo.
La creatività dell’artista ha ricevuto il sostegno fondamentale della E. Siani, protagonista nel settore dell’imballaggio dal 1941 e per il quale produce carta e cartone ondulato, che poi trasforma in scatole e fustellati. O, come nel caso delle realizzazioni di Biondi, in oggetti d’arte. Raccolti in un catalogo (con prefazione di Roberta Spadotto) i lavori riescono a suggerire i passi di una storia quotidiana, ricca di emozioni e di scoperte.



Changing perspective
“When cardboard is not packing it can be art”. Playing with this intuition, Bruno Biondi - young Milanese artist - has created 20 refined and composite works, thus making a journey of discovery using a material that reveals many secrets and that he manages to look upon with fresh eyes.
Biondi has processed cardboard, he has glued it, painted it; he has given it shape by rediscovering the touching simplicity of its structure, its intimate sturdiness and natural beauty. Using its different qualities as a raw material (rough, smooth, coarse, fine), he has upturned its linearity showing unexpected and decisive touches, hollowing out the material in order to recover its three-dimensional nature, up to giving the work an energy that has a timelessness about it. The creativity of the artist has received the fundamental support of E. Siani, protagonist in the packaging sector every since 1941 and for which it produces corrugated paper and cardboard that it converts into cases and dies. Or as in the case of Biondi’s work, into art objects. Collected together in a catalogue (with introduction by Roberta Spadotto) the works manage to suggest the step-by-step unravelling of a daily event, rich in emotion and spirit discovery.