March 2003





Profumi: l’era dell’eleganza
Perfume: the age of elegance

Imballaggi per sentirsi meglio
Feel good packaging

Shopping
Shopping

Al largo, con le emozioni
Emotions on the ocean wave

Uova: alimenti “incrEdibili”
Eggs: the "IncrEdible" food

Maestra di protezione
Expert in protection

M&D News







Segno + (con riserve)
Things looking up (with reservations)

Impatec: aria di ripresa?
Impatec: recovery on the way?

Rapporto sullo stato dell'imballaggio (1)
Report on the state of packaging (1)

F&F News







Più cultura per l’imballaggio
More packaging culture

L’arte della chiusura
The art of closure

La coerenza dell'innovazione
The coherence of innovation

Successi in (doppia) bolla
Double bubble success

Osare e dosare
The feeding challenge

Imprenditorialità, passione italiana
Entrepreneurship, an Italian craving

I&M News







Sforzi privati e pubbliche virtù
Private efforts and public virtues

Raccolta differenziata all'italiana
Segregated waste collection Italian style

E&L News







Perché Ipack-Ima (2)
Why Ipack-Ima (2)

Verifica sul campo di un sistema per il controllo qualità
Verification in the field of a system for quality control

25 anni a registro
25 years on register

OPP fuori dagli schemi
OPP beyond the norms

M&M News









Parliamo della Natura, che ha dotato l'uovo di molti requisiti "tecnici" per resistere al tempo e alle manipolazioni. Sta poi all'Uomo, come sempre, fare buon uso dei suoi preziosi "consigli", per far sì che un alimento così ricco e importante per la salute, rimanga integro e perfetto, grazie a un imballaggio adeguato. Parola di esperto.
A cura della redazione

Lo sviluppo di soluzioni di confezionamento adeguate per le uova deve tener conto di numerosi parametri. In primo luogo della fragilità intrinseca di un prodotto che, nonostante le "protezioni alla fonte", risulta delicato in relazione al mantenimento delle qualità organolettiche e di sicurezza sanitaria. Ben si comprende quindi, la severa attenzione espressa dalla normativa, in merito alla protezione e alla corretta conservazione del prodotto, compito, questo, affidato all'imballaggio.
In particolare si ricorda che le uova devono essere "protette dalla luce, mantenute e conservate in luoghi asciutti e freschi e non sottoposte a sbalzi di temperatura". Inoltre la salvaguardia dell’integrità del guscio, per evitare microrotture non visibili ad occhio nudo, è un'altra delle mansioni specifiche richieste a un corretto imballaggio.
Alessandro Rocchetti, direttore generale di Hartmann Italiana (grande produttore di imballaggi per uova in fibra riciclata o "modellata"), ha tracciato sulle pagine dell'house organ aziendale Ecofood, un quadro esauriente delle problematiche relative al confezionamento in questo settore, che abbiamo il piacere di ospitare sulla nostra rivista.

La confezione ideale - La natura ha dotato l’uovo delle migliori protezioni possibili: un guscio robusto (che protegge l’uovo da fermo) ma anche traspirante (capace di togliere l’umidità ceduta nel corso del tempo), protezioni esterne ed interne, ovvero membrane, antibiotici, ecc. (in grado di salvaguardarne le caratteristiche organolettiche). L'integrità del guscio va protetta a partire dalla deposizione delle uova. Si tratta di un momento particolarmente delicato, poiché l’uovo si sta raffreddando, per raggiungere la temperatura ambiente. Normalmente, con la membrana esterna integra, l’interno dell’uovo è ben protetto in caso di rottura della stessa, o nel caso di rotture del guscio o microfessure, si lascia spazio all’ingresso di contaminanti esterni.
Altri momenti delicati della vita di un uovo sono le fasi di imballo, trasporto e di manipolazione nel punto di vendita e, chiaramente, queste sono le fasi dove la tipologia dei macchinari, il tipo di trasporto (in genere avviene ormai su lunghe distanze), e la giusta confezione concorrono a risolvere il problema rotture.
Una confezione di carta riciclata, in grado di assorbire gli urti, è sicuramente tra le forme di imballaggio più indicate a formare il cosidetto “secondo guscio” attorno all’uovo.
Conservare il guscio integro durante le fasi di trasporto, di esposizione delle uova nel punto vendita, senza peraltro dimenticare il difficile e non controllabile tragitto che il consumatore compie sino al frigorifero di casa propria, è indispensabile per mantenere le caratteristiche organolettiche delle uova. Tra l'altro, la fuoriuscita del liquido porta in breve tempo alla contaminazione batterica dell’uovo, andando poi ad intaccare le altre uova vicine. Contaminazione che viene molto favorita da condizioni ambientali, luce, sbalzi di temperatura (interno/esterno del punto vendita, casa del consumatore frigorifero e poi cucina).
La confezione ideale deve essere pertanto in grado di proteggere dalla luce, di mantenere sempre l'ambiente asciutto (essere assorbente e traspirante) il consumatore deve essere protetto, sempre e comunque ed è suo sacrosanto diritto acquistare si delle uova fresche, buone con tutte le garanzie del caso ma anche protette e conservate in maniera tecnicamente idonea.

Cambiamenti in atto - Alle confezioni di uova, ormai, si chiede il rispetto di molti parametri tesi a soddisfare le necessità della Moderna Distribuzione. Oltre a proteggere il prodotto, esige infatti ulteriori garanzie di conservazione, visibilità a scaffale, capacità di attrarre il consumatore, facilità nella decisione di acquisto, differenziazione, informazioni, attenzione alle risorse ambientali. Vista la rilevanza dei consumi e del loro impatto, arriva anche il fermo richiamo verso una maggiore consapevolezza dei possibili fenomeni inquinanti (tra cui l'uso e lo smaltimento degli imballaggi): la crescente sensibilità ecologica viene infatti vista ora come un fattore di competività, in risposta alle domande di sviluppo sostenibile, a tutto vantaggio dei consumatori (elementi cari alla società Brodrene Hartmann che, da diversi anni predispone un bilancio ambientale e che crede fermamente nell’applicazione dei principi per uno sviluppo sostenibile).
La cosiddetta “fibra modellata” sembra essere, allo stato dell'arte, il materiale più indicato per una migliore protezione delle uova, non solo dal punto di vista tecnico ma proprio per le caratteristiche di rispetto ambientale nella sua produzione. Una qualità che ha ottenuto il riconoscimento dalle maggiori catene di distribuzione dei vari paesi europei.

Imballaggi e tendenze di consumo - In Italia la confezione da 6 uova rimane la più venduta: per i consumatori, infatti, rappresenta l'ideale in fatto di dimensioni e in relazione ai consumi familiari medi.
È stato peraltro segnalato un aumento degli acquisiti di confezioni da 10 uova, con particolare riferimento ai discount (frequentati in gener da fasce di consumatori con mezzi economici più limitati) e, per quanto riguarda i primi prezzi, negli ipermercati, si è intensificata la scelta di confezioni con maggior contenuto, “formato famiglia” da 18 uova.
Altra tendenza è quella che investe le piccole unità da 4 uova, la cui l'offerta è diretta ai single e anche alle uova di maggior pregio, come quelle da produzione biologica e da sistemi alternativi.
Per quanto concerne i materiali di confezionamento, ben difficilmente si potrà sostituire la “fibra modellata” che, con le caratteristiche tecniche particolari, di costo e i correlati vantaggi ambientali, rappresenta la miglior soluzione percorribile. Su un altro versante, peraltro non meno significativo, anche la forma dell’involucro ben difficilmente potrà subire modifiche sostanziali, dato che rimane infatti determinante la facilità operativa sulle macchine confezionatrici.
Possibili e significative variazioni potranno intervenire sulla forma esterna, come peraltro Hartmann ha già fatto, realizzando le nuove linee “Superface” con superficie comunicativa molto ampia, con la vaschetta sigillata con cluster “Eggvolution” e con la nuova confezione ”imagic”, quest’ultima di imminente lancio sul mercato europeo, dalla forma tondeggiante, moderna e innovativa.

Expert in protection
We are talking about Mother Nature, who has provided the egg with many "technical" means of resisting ageing and handling. It is now, as always, up to Man to make good use of these precious "gifts" to ensure that a food so rich and important for health remains intact and perfect, thanks to adequate packaging. An expert's words.
By the editorial staff


The development of packaging solutions suitable for the egg must take account of many parameters. First and foremost there is the intrinsic fragility of a product which, despite its "protection at source", is delicate compared with the maintenance of organoleptic quality and safety in health terms. It is, therefore, easy to understand the strict attention of the law aimed at the protection and correct preservation of the product, a task entrusted to the packaging.
In particular, it states that eggs "must be protected from the light, kept and preserved in a cool, dry place and not exposed to fluctuations in temperature". Moreover, protection of the shell, to avoid tiny cracks invisible to the naked eye, is another of the specific tasks required of correct packaging. In the pages of the house organ Ecofood, Alessandro Rocchetti, general manager of Hartmann Italiana (a large producer of packaging for eggs in recycled or "moulded" fibre), has painted an exhaustive picture of the problems relating to packaging in this sector, which we are pleased to reproduce in our magazine.

The perfect packaging - Nature has provided the egg with the best possible protection: a shell which is robust (protecting the egg at rest) but which also breathes (able to take away the moisture given off over time); external and internal protection in the membrane, antibiotics, etc. (which can protect the organoleptic characteristics).The integrity of the shell is protected right from the moment of laying. This is a particularly delicate moment, because the egg is cooling until it reaches the ambient temperature. Normally, with the external membrane intact, the inside of the egg is well-protected in the event that the shell breaks, or if there is a breakage or microscopic crack leaving space for external contaminants to enter.
Other crucial moments in the life of the egg are the stages involving packing, transport and handling at the point of sale and obviously these are stages when the type of machinery, the type of transport (normally this is over long distances) and the correct packaging combine to resolve the problem of breakage.
Packaging in recycled paper, which can absorb shocks, is definitely among the types of packaging most suitable for forming the so-called "second shell" around the egg.
Keeping the shell intact during the stages of transport and display of the eggs at the point of sale, not forgetting the consumer's difficult journey to the home refrigerator, is essential in maintaining the organoleptic characteristics of the eggs.
Among other things, leakage of liquid very quickly leads to bacterial contamination of the egg, which can then affect neighbouring eggs. This contamination is greatly encouraged by environmental conditions, light and fluctuations in temperature (at the point of sale, in the consumer's home and refrigerator, and then in the kitchen).
The ideal packaging must therefore be able to protect the eggs from the light and to maintain a dry environment (being absorbent and able to "breathe"). The consumer must be protected at all costs, and it is his inalienable right to purchase good, fresh eggs with all possible guarantees, but also protected and preserved in the most technically suitable manner.

Changes taking place - Nowadays, packaging for eggs must respect many parameters aimed at satisfying the requirements of Modern Distribution. As well as protecting, it must carry out further tasks of conservation, visibility on the shelf, the ability to attract the consumer, making it easier to decide to buy, differentiation, information, and attention to environmental needs. Given the relevance of consumables and their impact, there is also a strong demand for greater awareness of phenomena which may cause pollution (including the use and disposal of packaging); growing ecological sensitivity is nowadays seen as a competitive factor, in response to the demands for sustainable development, to the full advantage of consumers (elements which are dear to the Brodrene Hartmann company, which for several years has been preparing for environmental balance and which firmly believes in the application of principles for sustainable development). The so-called "moulded fibre" seems, at this point, to be the most suitable material for the protection of eggs, not only from a technical point of view but for these very characteristics of respect for the environment in its production. This is a quality which has gained recognition from major distribution chains in several European countries.

Packaging and trends in consumption - In Italy, the pack of 6 eggs is still the most commonly sold: for the consumer, it is ideal in terms of size and in relation to average family consumption.
However, there has been a significant rise in the purchase of packs of 10 eggs, particularly in regard to discount stores (generally used by groups of consumers with limited economic means) and in hypermarkets, there has been an increase in the choice of even larger packs, the "family format" of 18 eggs. Another trend has been towards packs of 4 eggs, directed towards single people and also higher quality eggs, such as those produced organically or by alternative systems.
Where packaging materials are concerned, it is very difficult to replace the "moulded fibre" type which, with its special technical characteristics, price and associated environmental advantages, represents the best available solution.
On another no less significant front, it is difficult to come up with significant modifications to the shape of the packaging, given that a determining factor is ease of use on the packaging machines.
It is however possible to make substantial changes to the external shape, as Hartmann has already done, creating the new "Superface" lines with large communicative surfaces, with the boxes sealed with "Eggvolution" cluster and with the new "imagic" pack, with its rounded, innovative, modern shape, to be launched imminently onto the European market.



Porta L'Arte nel Quotidiano
Questo il tema scelto dall'associazione culturale Revolution per una singolare azione di marketing "etico-creativa": Arteggvolution, concorso internazionale di arte contemporanea che avrà il proprio culmine nella premiazione e in una mostra (prevista dal 5 al 27 aprile 2003 presso il Castello di Godego, TV). Il prodotto uova fresche e il relativo imballaggio vengono interpretati adottando il linguaggio dell'arte, proposto nel contesto quotidiano e sociale dei luoghi dell'acquisto alimentare, per trasmettere "emozione" al consumatore oltre che la garanzia di qualità del prodotto.
Scopo del concorso è la selezione di alcune opere d'arte da portare sugli scaffali della grande e piccola distribuzione attraverso il packaging. A fianco dei promotori di Arteggvolution, sostiene l’evento Hartmann, produttrice di imballaggi per uova di carta riciclata.




Bringing Art to the everyday
This is the subject chosen by the cultural association Revolution for a singular “ethic-creative” marketing operation: Arteggvolution, a contemporary international art competition that will culminate in an awards ceremony and a show (scheduled 5 to 27 April 2003 at Castello di Godego, TV). The fresh egg product and relative packaging are interpreted adopting art as a language, proposed in the daily and social context of where food is bought, to transmit “emotion” to the consumer as well as guarantee product quality.
The aim of the competition is the choice of some works of art to be brought to the shelves of broadscale and smallscale distribution through packaging. Alongside the promoter of Arteggvolution, the event is being supported by Hartmann, producer of packaging for eggs in recycled paper.