September 2003





Il sapore della qualità
The taste of quality

Progettare il successo
Planning for success

M&D News







Flessibili e competitivi
Flexible and competitive

Plastica: converter a rapporto
Plastics: converters meet up

Fra rivendicazioni e impegno sociale
Between claims and social commitment

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Pensiero e azione
Thoughts and action

Cassette blu: in crescita
Blue crates: on the rise

Cooperative d’assalto
Cooperatives on the attack

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Più vicini al mercato, con intelligenza
Closer to the market, with intelligence

M&M News







. Le notizie .


La fiera del pharma

The fair of pharma



Un Macfrut più internazionale
A more international Macfrut



La fiera dell’assemblaggio
The assembly exhibition



Profumeria e cosmesi
Perfumery and cosmetics



Da Ricicla ad Ecomondo
From Ricicla to Ecomondo



Più imballaggio al Sitevi
More packaging at Sitevi



News

La fiera del pharma
Guido Corbella (amministratore delegato di Ipack-Ima S.r.l.) ha colto l'occasione di un incontro all'Achema 2003 di Francoforte per presentare al mercato estero Pharmintech 2004, fiera delle Innovazioni Tecnologiche per l’Industria Farmaceutica e Parafarmaceutica, la cui prima edizione avrà luogo a Bologna dall’8 all’11 giugno 2004 in contemporanea a Pack-Mat (materiali, lavorazioni e soluzioni per il packaging) e Safe Food (tecnologie shelf life extending). Promossa da Ipack-Ima e Ucima, Pharmintech si rivolge all’intera catena del valore della produzione farmaceutica, dalle materie prime fino ai servizi logistici e di marketing distributivo, attraverso tutte le fasi del manufacturing, del packaging e dei contract services. Pharmintech, inoltre, ha ottenuto il patrocinio di associazioni importanti come ISPE (International Society for Pharmaceutical Engineering) - Italian Affiliate, oltre alla favorevole accoglienza presso i principali produttori europei.
Per informazioni, rimandiamo al sito www.pharmintech.com.


The fair of pharma
While attending Achema 2003 at Frankfurt, Guido Corbella (Managing Director of Ipack-Ima S.r.l.) announced the new exhibition, namely Pharmintech 2004, fair of Technological Innovations for the Pharmaceuticals and Para-pharmaceuticals Industry. The first edition is scheduled to take place in Bologna from June 8 to 11, 2004, together with Pack-Mat (packaging materials, processing, and related technological issues), and Safe Food (shelf-life extending technologies). Sponsored by Ipack-Ima and Ucima, Pharmintech covers the full range of pharmaceutical production-related issues, from raw materials right through to logistic services, marketing, and sales networks, inclusive of all processing and packaging stages and contract services as well. Pharmintech 2004 is sponsored by leading trade associations, including the prestigious ISPE (International Society for Pharmaceutical Engineering) - Italian Affiliate, and has already been widely acclaimed by primary European manufacturers. Details on web site www.pharmintech.com.



Un Macfrut più internazionale
La ventesima edizione di Macfrut, svoltasi a Cesena lo scorso maggio, è stata visitata da 38.000 operatori (più o meno lo stesso numero dello scorso anno), fra cui risultano in aumento i visitatori stranieri, provenienti da tutti i Paesi del mondo. Unica eccezione, per i noti motivi, i buyer dell’Estremo Oriente, che tuttavia hanno potuto partecipare “virtualmente” in teleconferenza.
In mostra, i prodotti e macchinari di 600 espositori (di cui proponiamo una prima rassegna nelle pagine del Memo di questo fascicolo), ma anche le molte occasioni di approfondimento offerte dai convegni.
Particolarmente seguiti, informano gli organizzatori, quelli dedicati al rapporto Europa-Mediterraneo e al commercio di ortofrutta nei canali della distribuzione moderna internazionale. Di rilievo, inoltre, la presentazione dello studio sul sistema ortofrutticolo del Sudafrica, con un’analisi dei punti di forza e debolezza, oltre che delle potenziali “minacce” e opportunità per gli operatori italiani del settore.
A Macfrut 2003 è stata presentata anche la campagna avviata a fine aprile dalla Regione Emilia Romagna, tesa a promuovere il consumo di ortofrutta come strumento di tutela della salute e prevenzione delle malattie.
Fra gli incontri istituzionali, invece, si segnala l’assemblea di Aneioa, con l’insediamento alla presidenza di Luigi Peviani (che succede a Giuseppe Calcagni) e l’ufficializzazione del poco roseo bilancio dell’import-export 2002, in calo del 20,3% sull’esercizio precedente (tutti i dati relativi sono stati pubblicati su ItaliaImballaggio 5/03).


A more international Macfrut
The 20th Macfrut, held in Cesena last May, was visited by 38,000 operators (more or less the same number as last year) of whom there was an increased number of foreign visitors from all over the world.
The only exception, for obvious reasons, was the lack of buyers from the Far East, who nevertheless decided to attend ‘virtually’ by teleconferencing.
At the exhibition were products and machinery from 600 exhibitors (who we record in the Memo pages of this issue), but there were also many opportunities for gaining further information through conferences.
Especially popular, the organisers inform us, were those devoted to Europe-Mediterranean relations and the fruit and vegetable market in modern international distribution channels. Also notable was the presentation of the study of the fruit and vegetable system in South Africa, with an analysis of its points of strength and weakness, as well as the potential ‘threats’ and opportunities for Italian operators in the sector.
Also presented at Macfrut 2003 was the campaign started at the end of April by the Emilia Romagna Region, aimed at promoting the consumption of fruit and vegetables as a means of health care and the prevention of illness. Among the institutional meetings, there was the Assembly of Aneioa, with the installation of Luigi Peviani to the presidency (succeeding Giuseppe Calcagni) and the making official of the not very bright import-export balance for 2002, falling by 20.3% compared with the previous year (all relevant data was published in ItaliaImballaggio 5/03).



La fiera dell’assemblaggio
AmmTech 2003, la fiera italiana dedicata alle tecnologie dell’assemblaggio, si svolgerà dal 20 al 22 novembre presso il Quartiere Fieristico di Vicenza.
Dopo aver archiviato la scorsa edizione con risultati lusinghieri (170 espositori su una superficie di oltre 5.000 m2), AmmTech punta a confermarsi come la manifestazione di riferimento per l’intero settore; non a caso, è una delle tre fiere europee patrocinata dall’EFAC (European Factory Automation Committee), insieme alle manifestazioni di Parigi (marzo 2004) e Monaco di Baviera (giugno 2004).
Nell’edizione 2003, in particolare, saranno presentati i risultati di una ricerca commissionata all’Abacus per delineare un quadro preciso sul comparto dell’assemblaggio. Sarà inoltre ampliata la Mostra Storica, con le macchine che hanno segnato le tappe più significative in questo ambito a partire dagli anni Sessanta.
Va infine segnalata la partecipazione ad AmmTech 2003 dell’Università di Padova e dell’Associazione Near-Est, organismo che coinvolge i maggiori atenei italiani e i principali laboratori e centri di ricerca specializzati pubblici e privati.


The assembly exhibition
AmmTech 2003, the Italian exhibition devoted to assembly technologies, will take place from 20 to 22 November at Vicenza’s Quartiere Fieristico (Exhibition Centre).
After last year’s encouraging figures (170 exhibitors occupying a surface area of 5000 m2), AmmTech expects to confirm its place as the benchmark event for the whole sector; it is no coincidence that it is one of the three European exhibitions supported by EFAC (European Factory Automation Committee), along with the events in Paris (March 2004) and Munich (June 2004). An important part of the 2003 event will be the presentation of the results of research commissioned from Abacus to present a precise picture of the assembly sector. Also the Historical Exhibition, with machines which have represented the most important stages in the development of the sector since in the 1960, will be expanded.
Other important moves are the participation at AmmTech 2003 of the University of Padua and the Associazione Near-Est, an organisation which includes the major Italian universities and public and private specialist research centres.



Profumeria e cosmesi
Dal 17 al 19 settembre si riuniscono a Parigi i principali addetti ai lavori dell’industria mondiale della bellezza, in occasione della fiera Cosmeeting 2003.
Previsti, nel Parco delle Esposizioni Paris Nord Villepinte, oltre 450 produttori del settore e 10.000 acquirenti della distribuzione, importatori, agenti e distributori.
Durante la manifestazione, inoltre, si svolge il 46° congresso della Fédération Française de la Distribution Sélective en Parfumerie, dal titolo “Il mestiere della Bellezza: profumeria e cosmesi”.


Perfumery and cosmetics
From 17 to 19 September in Paris, Cosmeeting 2003 brings together all the major players of the global Beauty industry.
Over 450 beauty manufacturers are expected, together with 10,000 buyers from the distribution networks, importers, agents and distributors in Parc des Expositions Paris Nord Villepinte.
During the course of the Cosmeeting, the Fédération Française de la Distribution Sélective en Parfumerie organises its 46° Congress; the theme of the annual meeting will be "The Beauty profession: the perfumery and cosmetics sector".



Da Ricicla ad Ecomondo
Al via, dal 22 al 25 ottobre, Ecomondo 2003, la fiera dedicata ad ambiente, sviluppo sostenibile, riciclo di materiali dai rifiuti, energie da fonti rinnovabili, recupero e riciclo delle acque, tecnologie per la depurazione dell’aria.
Cambia il nome della manifestazione organizzata da Rimini Fiera (già conosciuta come Ricicla), ma non l’attrattiva di un appuntamento che, nelle sei precedenti edizioni, ha dimostrato vivacità e sostenuti ritmi di crescita.
Queste le quattro aree tematiche di Ecomondo 2003: Ricrea (ciclo e riciclo dei rifiuti); Energia (sostenibilità energetica); Acqua (processo del riciclo idrico); Aria (qualità dell’aria).
L’area dedicata al riciclo dei rifiuti, vista l’esperienza pregressa e le notevoli interazioni create con Ricicla nelle edizioni precedenti, costituirà il corpo centrale di tutta la convegnistica, degli Eventi e dei Forum. Anche in questa occasione si è dato ampio spazio ai Seminari aperti ai contributi tecnico–scientifici pervenuti da Centri Ricerca pubblici e privati, Università, ricercatori ed esperti del settore.


From Ricicla to Ecomondo
Taking place from 22 to 25 October is Ecomondo 2003, the exhibition devoted to the environment, sustainable development, the recycling of waste materials, energy from renewable sources, the recovery and recycling of water, and technologies for air purification. The name of the event organised by Rimini Fiera has been changed (it was previously known as Ricicla) but not the attraction of an event which, in its six previous editions, has shown great dynamism and sustained growth.
The four subject areas of Ecomondo 2003 are: Re-creation (the cycle and recycling of waste); Energy (sustainable energies); Water (the recycling process of water); Air (air quality).
The area devoted to the recycling of waste, given previous experience and the substantial interactions created by Ricicla in its previous editions, will form the nucleus of the conference, both in the form of Events and Forums. On this occasion, ample time has also been provided for Seminars open to technical and scientific contributors from public and private research centres and Universities, and researchers and experts from the sector.



Più imballaggio al Sitevi
A Montpellier il prossimo Sitevi 2003. Gli organizzatori attendono molti italiani e un numero crescente di espositori dell’area packaging-etichettatura-logistica. E.P.

La 21a edizione del Sitevi - storico salone francese della viticoltura, enologia, confezionamento e arbo-orticoltura, con sede a Montpellier - quest’anno si svolgerà dal 25 al 27 novembre, con uno slittamento di una settimana rispetto alla tradizione per agevolare gli operatori italiani, stretti fra l’Eima di Bologna (macchine agricole) e il Simei di inizio dicembre. L’attenzione si deve al fatto che l’Italia, subito seguita dalla Spagna, rappresenta la prima nazione straniera per partecipazione e per visite: "Dal vostro Paese – spiega il segretario generale della mostra, signora Laurice Pechberty – registriamo un’intensa affluenza di viticoltori e cooperative del Nord e del Centro, per ovvie ragioni di vicinanza geografica. Quanto agli espositori, gli italiani costituiscono una presenza assai rilevante (a fine giugno erano 51 su un totale di circa 900 Ndr), confermando l’interesse per una mostra dislocata nel cuore delle 3 regioni che da sole producono oltre la metà della vino francese".
Visto il ruolo dei due paesi nel panorama mondiale di settore, un tale livello di interesse reciproco non meraviglia; meno scontato, invece, il fatto che oltre un terzo della superficie espositiva del salone (35.000 m2 netti in tutto) sia occupato da imprese che rappresentano i settori dell’enologia, imbottigliamento, imballaggio, etichettatura, trasporto e stoccaggio. E questa, sottolinea la signora Pechberty, è anche l’area dove si registra il maggior numero di nuove adesioni (quest’anno le new entry sono 150).
Ecco gli altri numeri che definiscono la fiera: biennale (anni dispari), attende 900 espositori di cui il 20% stranieri da 14 Paesi. Le aree geografiche su cui gli organizzatori hanno veicolato i maggiori sforzi di promozione supplementare sono l’Europa, dove i paesi dell’Est, Bulgaria in testa, spiccano per vivacità; l’Africa, dove si segnala il grande sforzo di ammodernamento promosso dallo Stato in Algeria; l’America, con un’Argentina in fase di ripresa dopo la recente crisi economica. Nel complesso è attesa un’affluenza di circa 55.000 rappresentanti di imprese del settore (primariamente viticoltori e cooperative), di cui i non francesi saranno circa il 10%.



Spigolature
• Sitevi è organizzato da Exposium (la stessa società che gestisce Emballage, rappresentata in Italia da Saloni Francesi), in stretta collaborazione con le associazioni francesi di categoria.
• Il lungo orario di apertura al pubblico - dalle 8.30 alle 18 - è stato fissato per consentire una più fluida ripartizione delle presenze nell’arco della giornata.
• Nata nel 1977 per iniziativa dei vignaioli della regione, che all’epoca erano perlopiù anche orticultori, la fiera ospita una significativa rappresentanza di macchine e materiali per la coltivazione e trasformazione di frutta e verdura.
• Lo sviluppo in superficie del Sitevi è limitato dalla saturazione del quartiere espositivo di Montpellier. Infatti, il nuovo padiglione appena terminato (è stato costruito anche un moderno centro congressi) sostituirà gli stand all’aperto della precedente edizione, "ma se sarà necessario, e richiesto, altri spazi esterni saranno allestiti anche quest’anno" promettono gli organizzatori.
• Tradizionale occasione di aggiornamento professionale, il salone da quest’anno ospiterà, accanto ai convegni più strettamente tecnici, anche conferenze e incontro dedicati ai mercati e al marketing, in risposta a un evidente bisogno delle imprese di informazioni di tipo “culturale” e commerciale.
• In autunno saranno sul sito web Sitevi i prodotti selezionati per l’Albo d’Oro dell’Innovazione.

Bits and bobs
• Sitevi is organized by Exposium (the same company that also handles Emballage, represented in Italy by Saloni Francesi), in close cooperation with the French industry associations.
• Organizers extended opening hours to the public - from 8:30 am to 6:00 pm - to allow for a more fluid distribution of visitors throughout the day.
• Established in 1977 by the initiative of the regional vine-dressers which at that time were also farmers, the trade show hosts a significant representation of machines and materials for fruits and vegetables growing and processing.
• Development of Sitevi has been limited by the size of the Montpellier fairgrounds surface area. Therefore, as construction of the new pavilion has recently been finished (a modern conference centre was also constructed) it will replace the open-air booths of the previous edition, "but external spaces will be mounted this year too if necessary, and requested," promise the organizers.
• A traditional opportunity for professional updating, the show will also host conferences and lectures dedicated to markets and marketing along with the more strictly technical conventions, as a response to the growing need by companies for cultural and commercial information.
• This autumn, the Sitevi site will feature the products selected for the Albo d’Oro dell’Innovazione




More packaging at Sitevi
Montpellier hosts the next Sitevi 2003. Organizers expect many Italians and growing numbers of other exhibitors in the packaging, labelling and logistical sector. E.P.

The 21st edition of Sitevi - the historic biennial French viticulture, enology, packaging, arboriculture and vegetable growing show held in Montpellier - is scheduled for 25 to 27 November, postponed by one week with respect to the traditional calendar to accommodate Italian visitors, caught between the bolognese Eima (machines for agriculture) and the Simei show in early December. This special attention owes to the fact that Italy, immediately followed by Spain, represents the top-ranked foreign country for exhibitor participation and visitors: "Your country - explains the general secretary of the show, Ms. Laurice Pechberty - consistently registers substantial attendance by grape growers and cooperatives from Northern and central Italy, for obvious reasons of geographic proximity. As for the exhibitors, Italians constitute an important presence (at the end of June there were 51 signed up out of a total of 900, editor's note), confirming the interest in a show located in the heart of the three regions that alone produce more than half of all French wine".
Considering the role of the two countries in the international industry spectrum, the reciprocal interest really isn't such a surprise. Perhaps less expected is that companies that produce or represent bottling, packaging, labelling, transportation and stocking sectors occupy more than half of the show's exhibition surface (35,000 m2 net overall). Pechberty underscores that this is also an area where the greatest number of exhibitor applications originate (to date, 150 first-time exhibitor applicants have been accepted).
Here are some other facts and figures that describe the trade show: it is biennial (odd years) and attended by 90 exhibitors, 20% of which are foreign from 14 countries. The geographic areas where the organizers have made the greatest efforts in supplemental promotion are Europe, where Eastern-bloc countries - Bulgaria in particular - are showing the most dynamism; Africa, where Algeria in particular is showing signs of a push toward modernization; and South America, with Argentina seems to be recovering quickly after its heavy-hitting economic crisis.
On the whole, some 55,000 representatives of industry companies are expected to attend (mainly wine-growers and cooperatives), 10% of whom will come from outside France.