Progettare è cultura
Design is culture

Valeria Bucchetti, una delle voci più autorevoli in Italia sul packaging design, ha raccolto in un libro idee e analisi che sapranno stimolare l’intero settore.
Valeria Bucchetti, one of the most authoritative figures in Italy in packaging design, has gathered in a book ideas and studies destined to stimulate the entire sector.
Considerazioni sull'acqua
Reflections on water

Lo scorso marzo è stato assegnato l’OPPack del mese ad Acqua Panna. Un’occasione, questa, per “un’immersione” nel mondo delle acque minerali.
Last March the OPPack Award of the month went to Acqua Panna. An opportunity to “dive” into the fascinating world of mineral water.
Il packaging nel cuore
Packaging at the heart

Creative è il salone internazionale dei fornitori dell’industria cosmetico-profumiera di BB Paris. A settembre vara la seconda edizione con 450 espositori, per la maggior parte attivi nel confezionamento, che si conferma comparto core della fiera. In buona compagnia…
Creative is the cosmetic-perfumery industry suppliers’ international show of BB Paris. September will see the lthe second edition with 450 exhibitors, for the most active in packaging, that confirms itself as the core sector of the fair. In good company…
Mercato di bellezza
Beauty market

Mercato interno dai consumi ridimensionati, export che traina la produzione: il quadro dell’industria cosmetica italiana e le ripercussioni sulla produzione di imballaggi.
A domestic market with consumption in decline and exports driving production. An overview of the Italian cosmetics industry and the repercussions on the production of packaging.
Ideas&Trends
Ready to use











BELLEZZA Creative è il salone internazionale dei fornitori dell’industria cosmetico-profumiera che fa parte del “polittico” BB Paris. A settembre vara la seconda edizione con 450 espositori prenotati, contro i 354 dell’anno scorso, per la maggior parte attivi nel confezionamento, che si conferma comparto core della fiera. In buona compagnia… E.P.

Terzisti, packaging, macchine, design e stile, espositori e POP. Questi i cinque settori in cui si articola la seconda edizione di Creative, salone internazionale dei fornitori di bellezza in programma da lunedì 11 a mercoledì 13 settembre prossimo al Parc des Expositions Paris Nord Villepinte. Insieme a Cosmeeting, Spa-Institut e al nuovissimo Ingredients (novità dell’anno della rassegna parigina), va a comporre il polittico di fiere chiamato Beyond Beauty Paris e dedicato al comparto della bellezza.
Da sempre (la prima edizione era del 2003), l’imballaggio rappresenta un segmento forte della merceologia dell’evento organizzato da Itec France con l’intento «di offrire una sede unica per gli incontri e gli scambi, un teatro dell’espressione delle tendenze e dell’innovazione per la bellezza internazionale a Parigi», come dichiara il presidente David Bondi. Lo testimoniano non solo i numeri, ma anche il “calibro” delle aziende che hanno aderito alla manifestazione, fra cui figurano Rexam, Bormioli Rocco, Saint Gobain Vg, M&H, Edelman/Spic, Gamma Croma, Tecnocosmesi, accanto a nuovi arrivi come Alcan, Cartondruck, Emsar, Spinnler, Bcm...
Al centro del salone Creative, il programma di iniziative Cosmatch permetterà a una cinquantina di fornitori di esprimersi e comunicare i propri plus in modi diversi. Fra l’altro, ciascuno di essi beneficerà di un’esposizione “su misura”, comprendente uno stand e un calendario di appuntamenti organizzati in anticipo, con dei committenti (quest’anno il loro numero oscilla fra i 100 e i 150) rappresentativi dei principali marchi sul mercato.Per questa edizione gli organizzatori attendono circa 20.000 visitatori, per un rientro dalle vacanze estive all’insegna della bellezza e degli affari.
E della creatività.

I forum del BB Lab e i convegni
“Laboratorio” di idee e progetti, dedicato alla progettazione e al coordinamento di animazioni nell’ambito di Creative, Beyond Beauty Lab torna a proporsi come interfaccia fra tecnici, grafici e marketer del settore.
Il suo obiettivo principale consiste nella valorizzazione della diversità delle soluzioni proposte dai fornitori di bellezza, vissuta come patrimonio da far vivere e da condividere, attraverso il programma di incontri BEAUdiversiTE© (www.beyondbeautylab.com).
In questo contesto, i fornitori di bellezza di tutti i settori (ingredienti per trattamenti e cosmetici, coloranti, fragranze, carte, pigmenti, materie plastiche, componenti d’imballaggio ecc.) avranno dunque l’opportunità di valorizzare il proprio contributo all’evoluzione del settore di riferimento, in particolare sul piano dell’innovazione.
Accanto agli incontri del BB Lab si svolgeranno, inoltre, le conferenze progettate dalla Federazione francese delle Industrie Profumiere (FIP), da Itec France e da una selezione di professionisti del comparto, per rendere note le macro tendenze che influenzano il mercato.
Il comitato organizzatore ha individuato 5 cicli di argomenti, relativi a packaging, regolamentazione, ricerca di nuovi materiali, buone pratiche di fabbricazione e sviluppo, “trasversalità” degli approcci e delle soluzioni.
La collaborazione fra Itec France e FIP è uno degli assi portanti del salone parigino, che può ora contare sull’attiva collaborazione della potente categoria del profumieri a vari livelli.
Un buon esempio della portata dell’accordo riguarda la lotta alla contraffazione e, dunque, la tutela dei prodotti di marca, a cui FIP contribuisce direttamente, mettendo in campo la propria competenza giuridica e la conoscenza del mercato.






Fairs
Packaging at the heart

BEAUTY - Creative is the cosmetic-perfumery industry suppliers’ international show that is part of the BB Paris polyptych. September will see the launch of the second edition with 450 exhibitors having booked space, this against the 354 of the year previous, for the most active in packaging, that confirms itself as the core sector of the fair. In good company…. E.P.

Subcontractors, packaging, machines, design and style, showcases and POPs. These the five sectors of the second edition of Creative, international beauty suppliers show scheduled Monday 11th to Wednesday 13th September next at the Parc des Expositons Paris Nord Villepinte. Along with Cosmeeting, Spa-Institute and the brand new Ingredients (new feature of the year in the Paris review), Creative goes to make up the polyptych of fairs called Beyond Beauty Paris and dedicated to the beauty sector.
As ever (the first edition was in 2003), packaging constitutes a strong merchandise segment at the event, organized by Itec France with the intent of “offering a unique venue for encounters and exchanges, a theatre for expressing trends and innovation for international beauty in Paris”, as president David Bondi declares. This is not only borne witness to by the numbers but by the “calibre” of the concerns that have joined the show, that feature among others Rexam, Bormioli Rocco, Saint Gobain Vg, M&H, Edelman/Spic, Gamma Croma, Tecnocosmesi, alongside newcomers such as Alcan, Cartondruck, Emsar, Spinnler, Bcm...
At the centre of Creative, the Cosmatch program of undertakings will allow some fifty suppliers to express themselves and communicate their own plus-points in various ways. Among other features, each will be able to avail themselves of a “measured” exposition comprising a stand and a calendar of encounters organised in advance with contractors (from 100 to 150 this year) representing the main brands on the market.
For this edition the organizers expect around 20,000 visitors, offering a return from the summer holidays to an atmosphere of beauty and business. And with creativity.

The BB Lab forum
and conventions

“Workshop” of ideas and projects, dedicated to the design and the coordination of events at Creative, Beyond Beauty Lab is back to offering itself as an interface between technicians, graphic artists and marketers of the sector. Its main objective consists in valorising and best exploiting the diversity of the solutions offered by beauty suppliers, seen as a wealth to be experienced and shared, this through the program of BEAUdiversiTE© (www.beyondbeautylab.com) encounters.
Here beauty suppliers from all sectors (ingredients for treatments and cosmetics, colorings, fragrances, paper, pigment, plastics, packaging components etc.) will be given the opportunity of spotlighting their own contribution to the evolution of their segment, this particularly in terms of innovation.
Alongside the BB Lab encounters one has the conferences planned by the French Federation of Perfume Industries (FIP), by Itec France and by a selection of professionals from the segment to show the macro trends influencing the market.
The organising committee has chosen 5 subject cycles, covering packaging, rulings, the study of new materials, good manufacturing and development practises, and the “transversal nature” of approaches and solutions.
The cooperation between Itec France and FIP is one of the supporting structures of the Paris show, that can count on the active cooperation of the powerful perfumery association at various levels. A good example of the extent of the agreement concerns the combating of counterfeiting and hence, the protection of the brand product, to which the FIP will contribute directly, fielding its own legal skills and knowledge of the market.