Piccola rubrica di eventi che hanno lasciato il segno. Da leggere.
Short list of events that have left their mark. Worth a read

Printing: accordi pro export - L’Associazione Costruttori Italiani Macchine per l’Industria Grafica, Cartotecnica, Cartaria (Acimga) ha siglato un importante accordo con il Ministero delle Attività Produttive finalizzato a sostenere la crescita internazionale del made in Italy.
Grazie ad esso, il Ministero finanzierà la prima annualità di un programma pluriennale di rilancio basato sul consolidamento del sistema fieristico italiano nel printing, a partire dal prossimo Grafitalia-Converflex 2006 per il quale verrà sostenuto fino al 50% delle azioni previste. (www.acimga.it)

Tracciabilità a congresso - Tre giorni di formazione per fornire risposte concrete sui sistemi di tracciabilità, agli operatori dei diversi settori di applicazione. Ci ha pensato Exposium, che dal 25 al 27 gennaio scorso ha organizzato a Parigi Traçabilité 2005: 52 conferenze, 78 ore di formazione, 150 partecipanti, 2 visite a imprese che hanno implementato soluzioni di comune interesse. (www.tracabilite2005.com)

Assemblea Gifasp
Lo scorso 17 marzo si è svolta a Milano l’Assemblea dei soci Gifasp (Gruppo Italiano Fabbricanti Astucci e Scatole Pieghevoli - Assografici). Letti e commentati i dati dell’Osservatorio Economico del Settore Cartotecnico (a cura di Gianluca Cinti e Federico Visconti, Impresa Sviluppo), relativi ai bilanci societari del 2003: le realtà imprenditoriali prese a campione risultano solide, poco indebitate e orientate all’investimento, anche se pesa e preoccupa il crollo degli utili.
Gli interventi successivi hanno affrontati due temi di sicura attualità: il confronto tecnologico fra il codice a barre e l’RFID e un’analisi di ampio respiro del mercato cinese, con tutti i rischi e le opportunità per le imprese italiane; un buon viatico per l’ormai prossima missione di lavoro Gifasp in Cina, guidata dal Presidente Giuseppe Meana.
Per l’RFID, vedi la sezione Technomemo, Labeling & Coding. Sugli altri interventi, maggiori informazioni sul prossimo numero della nostra rivista.

Food & Beverage Logistics Expo - È il nome e il “contenuto” della nuova manifestazione annuale organizzata da Rimini Fiera, in collaborazione con Ailog (Associazione Italiana di Logistica e Supply Chain Management) e con la rivista Mark-up. La prima edizione si è svolta dal 5 all’8 febbraio scorso e ha presentato le novità dei 70 espositori divisi in 4 settori merceologici: logistica esterna e interna (compresi i servizi a valore aggiunto, fra cui packaging ed etichettatura); software e consulenza. (www.fblogistics.com)

Compleanno con torneo - Si è svolta a Cadice (E) il 23 e 24 febbraio scorsi l’ultima conferenza con tavola rotonda della PLMA. L’incontro ha offerto alla Private Label Manufacturers Association anche l’occasione per festeggiare i suoi primi 25 anni, con un torneo di golf riservato, presso il Club Valderrama. L’incontro è stato animato dagli interventi di Fred Lachotzki, ex vicepresidente di Metro e creatore del programma del marchio proprio Isabel O'Lacy; Carsten Beck, direttore della ricerca presso il Copenhagen Institute for Futures Studies; Georges Chetochine, autore del libro "Quelle distribution pour 2020?" e Martin Deboo di OC&C Strategy Consultants. (www.plmainternational.com)

Tempo di bilanci - Il 4 marzo ARGI (Associazione Rappresentanti Ufficiali e Produttori/Distributori in Italia di Macchine, Sistemi e Prodotti per il Settore Grafico) ha chiamato in Bocconi soci, partner, giornalisti e i rappresentanti delle istituzioni che contano. Occasione dell’incontro: la presentazione dei dati di settore relativi al 2004, illustrati da autorevoli rappresentanti dell’associazione, coadiuvati dai docenti Conca, Nova e Buongiorno. Cifre e commenti sul prossimo ItaliaImballaggio e su Converting.

Logistica a Milano - Lo scorso 15 marzo Ailog (Associazione Italiana di Logistica e di supply chain management) ha organizzato a Milano un convegno con tavola rotonda sul tema “Benchmark delle attività di logistica e supply chain. La supply chain nel mercato dei beni di largo consumo”. Due recenti ricerche condotte da KPMG e SDA Bocconi sugli scenari relativi alla supply chain hanno offerto l’occasione per discutere il ruolo che svolgeranno nel futuro prossimo i “fornitori di logistica”, alla luce dell’alternativa insourcing/outsourcing. Sullo sfondo, l’improrogabile necessità di contenere i costi dell’intera catena di fornitura. Approfondimenti su ItaliaImballaggio di maggio.

Amici dell’acciaio
Un percorso a tappe per far capire che cos’è, e cosa offre “di più”, un imballaggio di acciaio: come nasce, come si realizza, come viene riempito, quali vantaggi offre a utilizzatori e consumatori, come infine viene riciclato (al 100%) senza alcuna controindicazione. È la “Via Latta”, l’iniziativa congiunta Anfima-CNA che dal 28 febbraio al 3 marzo 2005 ha riunito i vertici delle due associazioni, dirigenti e imprenditori del comparto, giornalisti della stampa tecnica e d’opinione. I curatori dell’iniziativa (Iascone Packaging Marketing) sono riusciti a far vivere in prima persona, e non solo a “raccontare”, un’esperienza a tutto tondo, organica e ampia, capace di restituire un quadro completo dell’intera filiera dell’imballaggio d’acciaio. Maggiori informazioni nella sezione Marketing & Design.

Opportunità per il beverage - La notizia è destinata a far rumore: Krones entra anche nel mercato degli impianti di processo (stoccaggio delle materie prime, miscela degli ingredienti, sterilizzazione, pastorizzazione…) e di gestione del magazzino. Lo ha annunciato l’amministratore delegato di Krones Srl, Franco Tomba, in occasione dell’ormai tradizionale “Forum delle opportunità” che si è svolto lo scorso 22 marzo a Garda (VR). A una nutrita platea di produttori di acque minerali, latte e bevande alcoliche e analcoliche, i dirigenti Krones hanno inoltre presentato una serie di innovazioni relative alle soffiatrici (capaci tra l’altro di lavorare con preforme di PP) e agli strumenti di diagnostica e tracciabilità. Interessanti, infine, le indicazioni fornite da Husky Italia sul mercato delle preforme. Di tutto questo, comunque, parleremo sul prossimo numero della nostra rivista.
Printing: pro export agreements - The Italian Machine Builders Association for the Graphics, Paper and Paper converting Industry (Acimga) has signed an important agreement with the Ministry for Production with the end of supporting the international growth of Italian products.
Thanks to the same, the Ministry will finance the first year of a multiyear program based on the consolidation of the Italian printing fair system, starting off from the coming Grafitalia-Converflex 2006 which will be supported 50% by the said authority. (www.acimga.it).

Track&trace congress - Three days of training to provide concrete answers to track&trace systems for the operators of various sectors of application.
This was organized by Exposium, that last 25th-27th January organised Paris Traçabilité 2005: 52 conferences, 78 training hours, 150 participants, 2 visits to companies that implemented solutions of common interest. (www.tracabilite2005.com)

Gifasp Assembly
Last 17th March the Gifasp assembly (Italian Group of Box and Case Makers, part of Assografici) was held. The figures of the Economic Observatory of the Paper Converting Sector covering the company balances for 2003 were read (drawn up by Gianluca Cinti and Federico Visconti, Impresa Sviluppo): the sample concerns are solid, only slightly indebted and inclined to invest, even if the drop in profits is somewhat worrying.
The following talks tackled two topical subjects: the technological standoff between barcodes and RFID and a broad analysis of the Chinese market, with all the risks and the opportunities for the Italian companies (Fabrizio Perretti, SDA Bocconi), good preparatory material for the imminent Gifasp work mission to China, guided by President Giuseppe Meana.
See Technomemo section (Labeling & Coding) as far as RFID is concerned. More info about other topics on the next issue of ItaliaImballaggio.

Food & Beverage Logistics Expo - Is the name and the “contents” of the new annual show organised by Rimini Fiera, in cooperation with Ailog (Associazione Italiana di Logistica and Supply Chain Management) and the magazine Mark-up. The first edition was held from 5th to 8th February last and presented the new features of 70 exhibitors divided up into 4 merchandise sectors: external logistics, internal logistics (including added value services, among which packaging and labeling); software service and consultancy. (www.fblogistics.com)

Birthday with tournament - The last conference with round table of the PLMA was held at Cadiz (E) last February. The encounter also offered the Private Label Manufacturers Association the chance to celebrate its first 25 years, with an exclusive golf tournament at the Valderrama club. The encounter was animated by the talks held by Fred Lachotzki, ex vice president of Metro and creator of the program of its own brand Isabel O'Lacy; Carsten Beck, head of research at the Copenhagen Institute for Futures Studies; Georges Chetochine, author of the book "Quelle distribution pour 2020?" and Martin Deboo of OC&C Strategy Consultants. (www.plmainternational.com)

A time of balances - On the 4th March, ARGI (Italy’s Association of Official Representatives and Producers/Distributors of Machines, Systems and Products for the Graphics sector) called to the Bocconi University associates, partners, journalists and representatives of key institutions. The occasion for the encounter: the presentation of the sector’s data relative to 2004, explained by pre-eminent representatives of the association and assisted by the lecturers Conca, Nova and Buongiorno. Statistics and comments in the next edition of ItaliaImballaggio and in Converting.

Logistics at Milan - On the 15th March, AILOG (Italian Association of Logistics and the management of supply chains) organised a round-table conference at Milan on the topic of ‘Benchmark of logistical and supply chain activities. The supply chain in the market of broadly consumed goods’. Two recent research projects led by KPMG and SDA Bocconi on scenarios relative to supply chains have provided the occasion to discuss the role that ‘logistics suppliers’ may play in the near future, in the light of alternative insourcing/outsourcing. In the background is an unpostponable necessity to contain the costs of the entire supply chain. More in-depth details will be in ItaliaImballaggio’s May’s edition.

Steel friends
A path in stages that lets one discover just what steel packaging is all about and the "extras" it offers, as part of a coherent communication strategy: how it's born, how it's made, how it's filled, what advantages it offers users and consumers and, finally, how it's recycled (100%) without any contra-indications. That's the “Via Latta”, the joint Anfima-CNA initiative that brought together the directors of the two associations, managers and entrepreneurs in the field, the technical press and column writers from 28th February to 3rd March 2005. Those behind the initiative (the Studio Iascone Packaging Marketing) managed to let people experience for themselves, and not just "relate", this subject in a complete, systematic and wide-ranging manner, to give a full picture of the entire steel packaging industry.
More information in Marketing & Design section.


Opportunities for beverage - The news is bound to make a noise: Krones is also entering into the market of processing systems (stocking of raw materials, mixing of the ingredients, sterilisation, pasteurisation…) and warehouse management. This was announced by Franco Tomba, the managing director of Krones Srl, on the occasion of the by now traditional “Forum of opportunities” that took place last 22nd March at Garda (VR).
Speaking to a wide audience of producers of mineral water, milk, alcoholic and unalcoholic beverages, Krones’s managers also presented a series of innovations relative to blow-moulding machines (capable, among other things, of working with PP preforms) and diagnostic and tracing instruments. Finally, also of interest is the information Husky Italia gave on the preforms market. All of this to be tackled the next edition of our magazine.

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