| | | | | | Mare 1987-2001 Tecnica mista foto: M. Finotti courtesy: Monopoli Arte Contemporanea | La parola allautore Genesi/ Breve storia di una nascita - Sono nato intorno alla metà del secolo scorso. Da bambino, grazie ai miei nonni, riuscivo a dilatare il tempo della villeggiatura ben oltre il lecito; andavamo al mare, un mare fatto di sabbia, più spesso di sassi e rocce. Bastava un boccaglio, la testa sottacqua, e mi ritrovavo per miracolo in un altro mondo. Mia nonna possiede ancora una foto, di me al mare: 14/15 anni, magro da far paura con più capelli di quelli che mi servissero, ricci e incolti. Più che un giovane turista sembro un cacciatore di spugne. Ma eccoci a un altro momento della mia vita. È linverno del 1987, cammino per la città cercando qualcosa che mi sitmoli la fantasia. Quando la mia incoscienza viene colpita da un odore al limite della puzza. Le idee sono così, ci sono e non lo sai. Non è vero che arrivano improvvisamente, improvvisamente si rivelano, ma in realtà sono con te da un pezzo. Mi fermo davanti a un negozio, di quelli che non ci sono più: vende acciughe, tonno, sgombri sottolio e sotto sale, nonché unincredibile quantità di scatolame. E proprio una scatoletta di sardine mi attrae, una scatoletta color argento e ora, tutta decorata e con la sua chiavetta ... bellissima! Il lavoro è già lì, pronto a metà: basta aprirla, mangiare le sardine, lavarla e infine dipingere allinterno il suo antico contenuto, cioè un bel pesciolino. È linizio di cammino che ancora oggi (2001) non è concluso, che probabilmente si concluderà quando avrò dipinto tutti i pesci, le stelle marine, i granchi ... che ho visto durante quelle estati passate con la testa sottacqua. Corrado Bonomi A word from the artist Genesis/Brief history of a birth - I was born about halfway through the last century. As a child, thanks to my grandparents, I managed to stretch my holidays well beyond the preset time, we went to the seaside, a sea made of sand, more often than not of stones and rocks. All I needed was a diving mask, my head under the water, and as if by a miracle I found myself in another world. My grandmother still has a photo, of me at the sea: 14/15 years of age, frighteningly thin and more hair on my head than I needed, curly and scruffy. More than a young tourist I look like a sponge hunter. And then I come to another moment in my life. It is winter 1987, I am walking through the city looking for something that might stimulate my imagination. When in my vagueness I am hit by a smell I can only describe as bordering on foul. Ideas are like that, they are there only you dont know it. It is not true that they come suddenly, they reveal themselves suddenly, but in actual fact they have been with you for a while. I stop in front of a shop window, of the type of shop you dont find anymore: selling salted anchovies, tunafish in oil, as well as an incredible amount of canned food. And I was drawn by a tin of sardines, a silvery-gold can, all decorated, with its key....really beautiful! The work is already there, half ready: all you have to do is to open it, wash it and in the end paint its former contents on its inside, that is a nice little fish. I am describing the beginnings of a journey that even today (2001) hasnt finished yet, that will probably only finish when I have painted all the fish, starfish, crabs..... that I saw during that summer spent with my head under the water. Corrado Bonomi | | | | Corrado Bonomi Was born in Novara in 1956, where he lives and works. He has been exhibiting since 1987 in collective and one-man shows held in the large Italian and European cities. We cite his most recent one-man shows, starting from the El Juego del arte (Barcellona, E), Non omnis moriar (Mannheim, D) and Oh, the clouds (Bellinzona, CH). Since 2000 he has taken part in the collective shows Welchome (Roma), From Mini to Mini and Sui generis (Milan), Ironic (Flash Art Museum, Trevi), Artists at play (Busto Arsizio, MI), Paradise lost (Verona), The soft outline of new figurative work (Sassuolo), Ecofficina (Turin), The sea -Emancipation and redemption (Molfetta, BA). | | | | | La parola al critico Arte dellimballaggio o imballaggio dellarte? - Corrado Bonomi è un mago dei ribaltamenti linguistici, un prestigiatore del ragionamento, wittgensteiniano nel metodo, munariano nella manualità, ci stupisce con i suoi trucchi da epistepologo della tautologia. Se il fondamento sta nel linguaggio, ecco i pesci dipinti nelle scatole per conserve: si intitolano mare morto, natura morta in lattina (vien da chiedersi, del resto, se le sardine in lattina siano morte o vive). Ecco, ancora, i fiori costruiti con gli attrezzi per il giardinaggio, arnesi che oggi luomo ritiene indispensabile per far crescere le piante, magari in un assolato orticello tra i palazzoni di periferia... Il suo girasole, allucinato, rievoca le scalcinate immagini di una post-atomica Bielorussia. È incredibile come Bonomi sappia fondere lestetica del noir con i cartoon [lho visto fare solo al regista Tim Burton]. Ma non è finita. Il Godzilla di copertoni, la strega merendina, le mosche giganti in tetrapak, i mostri di immondizia (che, come fuochi fatui generati dalla decomposizione della materia, si animano nella notte più buia e cupa): ecco, Bonomi crea mostri dalla vita breve, perché usa materiali già deteriorati, che acquistano però una forza immaginifica incredibile. Fieri e deboli, questi capolavori della pattumiera, rappresentano lequilibrio tra etica ed estetica, ricercato e rifiutato al tempo stesso. A volte Bonomi costruisce oggetti volutamente antiestetici per far parlare i materiali, ricchi di significati etici, altre volte opta per una ricerca estetica così esasperata da risultare fastidiosa. Perché proprio il fastidio è la sensazione che tutti i suoi lavori suscitano: per la loro mielosa sdolcinatezza, per i riferimenti sessuali o per i colori cheap. Corrado, insomma, avvelena i gadget della nostra società, come gli ecoterroristi fanno con i prodotti sugli scaffali del supermercato. Solo che lui opera da un punto di vista concettuale: li disfa e li pasticcia, per drogarli di contenuto. Marco Tagliafierro A word from the critic The art of packaging or packaging as an art? Corrado Bonomi is an expert in linguistically turning things upside down, a conjuror of reason, Wittgensteinian in his method, like Munari in his craftlike dexterity, he amazes us with his tricks as epistemologist of tautology. If the basis lies in language, here we have the fishes painted in the tin cans: they are called dead sea, still life (or rather death) in a can (which might what is more make you wonder whether canned sardines are alive or dead). Again we have flowers made out of garden tools, tools that these days man considers indispensable in enabling plants to grow, perhaps in a sun-drenched allotment between suburban housing estates....his hallucinated sunflower conjures up the shoddy image of a post-atomic Belarus. Its amazing how Bonomi manages to mix gothic imagery with cartoons [something which to my mind only the film director Tim Burton has managed to achieve]. But things dont stop there. Godzilla made out of tyres, a witch made up of snacks, a giant tetrapak fly, the garbage monsters (that like the ignus fatuus generated by the decomposition of material, rise up in the darkest, gloomiest night): that is to say that Bonomi creates short-lived monsters, because he uses already deteriorated materials that take on an incredible imaginary force. Savage and weak, these works of art of the rubbish tip represent that equilibrium between ethics and aesthetics, at the same time sought after and rejected. At times Bonomi builds objects that are intentionally antiaesthetic in order to allow the materials to speak, rich as they are in ethical meanings; on other occasions he opts for an aesthetic approach that is so extreme it appears irritating. It is aboveall irritation that is the sensation that all his works arouse, due to their cloying sweetness, allusions to sex or due to their cheap colors. That is to say that Corrado poisons the gadgets of our society, the way the ecoterrorists do with the products on the supermarket shelves. Only that he works from a conceptual point of view: he disassembles the gadgets and messes with them, in order to drug them with content. Marco Tagliafierro | |