italiaimballaggio
November/December 2002
Stefano Lavorini
Contaminations

I have often asked myself if, to what degree, image (in this case the advertising message) corresponds to the company that has chosen the same. If you excuse my saying so, though at times even names do not correspond to things: for example war, in Latin “bellum”, is anything but “bello” - as in Italian for beautiful - (Isidoro da Siviglia, Etimologie). If we add the fact that merchants praise the goods they wish to get rid of most, one would seem able to dismiss the question saying that communication, and all the more so advertising, are but ways of turning falsehood into reality. It remains to be said that the important thing is to amaze. Not easy for those that limit themselves to “only touching life with the tip of their fingers”. How does one succeed though, with masterly ignorance, in attaining the objective of capturing peoples attention? Of being original? Perhaps here too packaging can come to our aid, demonstrating that inventing a new concept is not that impossible, turning any-old product, like for example a magazine (choosing one fully by chance, ItaliaImballaggio obviously) into something completely different. Still to be discovered.

… Let’s imagine some new scenarios
1st hypothesis - The magazine that wakes you up. ItaliaImballaggio is a carefully devised magazine, this following the original recipe of the Publisher (meaning me) and has always been a guarantee of maximum quality and high information value. Right from the morning at breakfast (you, the reader) need to take in a balanced diet of news and minor facts, which you need to feel OK, be lively and in form; and hence be able to fully live out your day, tackling you daily commitments with verve and with a physical and mental well-being.
Notes on style: crazy, efficiency-craving, incorrect and superabundant.

… Let’s dare to do more
2nd hypothesis - New magazine with blank insides. ItaliaImballaggio’s articles come from an entirely in-house editorial body, that drastically reduces the use of “corrigenda” favoring the use of more natural techniques (the carrot rather than the stick) for controlling the parasitic attitudes of thought and guaranteeing the absence of harmful personal opinions.
Notes on style: cumbersome discouraging; enough to deprive you of any desire to read the same.

… Free your imagination
3rd hypothesis - Only Italian information from Lombard journalists. We have always placed your well-being before any other value. This is why we exclusively use articles that come from journalists from our region (and may God forgive the origins of the Publisher, sic!). User instructions: open on a desk that has just been cleaned. As it does not contain preservatives, once it has been opened the magazine should be preserved in the fridge (3-4 days). It can satisfy the curiosity of five people. Beware: the magazine (if thrown away) may pollute the seas, rivers and lakes. Do not exceed in use. Keep away from children. Do not swallow and avoid contact with eyes.Ingredients: Fresh Lombard news (32%), elbow grease, imagination, errors (6%) falsehood, malevolence, calumny (more than enough), pecorino romano (goes with everything, trust the editor). Acidity corrector: Sleeping Beauty.Freephone: just call any number arbitrarily, nobody’s going to answer anyway. Notes on style: verbose, self-celebrating and politically incorrect. By the way, up with the product!


Spesso mi sono chiesto se, e in che misura, via sia corrispondenza tra l’immagine (messaggio pubblicitario) e la realtà dell’azienda che l’ha scelta. Mi sia scusato il dire, eppure già i nomi, a volte, non corrispondono alle cose: per esempio la guerra, in latino “bellum”, non è certo una cosa bella (Isidoro da Siviglia, Etimologie). Se aggiungiamo il fatto che i mercanti lodano più del giusto la merce di cui vogliono disfarsi, sembrerebbe di poter liquidare la questione dicendo che la comunicazione, e ancor più la pubblicità, siano solo modi per dar realtà alla menzogna. Resta il fatto che l’imperativo è stupire. Cosa non facile, per chi si limita a “toccare la vita solo con la punta delle dita”. Come riuscire allora, con sapiente ignoranza, a raggiungere l’obiettivo di catturare l’attenzione? Di essere originali? Forse anche in questo caso, l’imballaggio, ci può venire in soccorso, dimostrando che non è poi impossibile inventare nuovi concept, facendo di un prodotto qualsiasi, come ad esempio una rivista (una a caso, ovviamente, Italiaimballaggio), un’altra cosa. Ancora da scoprire.

… Azzardiamo nuovi scenari
Ipotesi 1 – La rivista che ti dà la sveglia

ItaliaImballaggio è una rivista preparata con molta cura, secondo la ricetta originale del direttore (che sarei io) e da sempre è garanzia di massima qualità ed elevato valore informativo. Fin dal mattino a colazione hai bisogno (tu, lettore) di un equilibrato apporto di notizie e fatterelli, necessari per star bene, essere vitale e in forma; e quindi poter vivere pienamente la tua giornata, affrontando gli impegni quotidiani con slancio e benessere fisico e mentale.
Note: stile demenziale efficientista, sgrammaticato e pletorico.

… Osiamo ancor di più’
Ipotesi 2 – Nuova rivista con interno bianco

Gli articoli di ItaliaImballaggio provengono da una redazione a produzione integrata, che riduce drasticamente l’uso della “Errata corrige” privilegiando l’utilizzo di tecniche più naturali (la carota al posto del bastone) per il controllo degli atteggiamenti parassitari del pensiero e garantire l’assenza di opinioni personali nocive.
Note: stile didascalico sconfortante; fa passare la voglia di leggere.

… Liberiamo la fantasia
Ipotesi 3 – Solo informazioni italiane da giornalisti lombardi

Da sempre per noi il tuo benessere viene prima di qualunque altro valore. Ecco perché utilizziamo esclusivamente contributi redazionali che vengono da giornalisti della nostra regione (che Dio perdoni le origini del direttore, sic!). Consigli d’uso: aprire direttamente sulla scrivania appena pulita. Poiché non contiene conservanti, una volta aperta va conservata in frigo (3-4 giorni).
Soddisfa la curiosità di 5 persone. Attenzione: la rivista (se gettata) può inquinare i mari e i laghi e i fiumi. Non eccedere nell’uso. Tenere lontano dalla portata dei bambini. Non ingerire ed evitare il contatto con gli occhi. Ingredienti: notizie fresche lombarde (32%), olio di gomito, fantasia, errori (6%) bugie, malevolenze, calunnie (quanto basta), pecorino romano (ci sta sempre bene, fidatevi, ndr).
Correttore di acidità: la Bella Addormentata nel Bosco. Chiamata gratuita, numero verde: fatene uno a caso, in tanto non vi risponderà nessuno.
Note: stile verboso, autocelebrativo e politically uncorrect. Comunque sia, viva il prodotto.