September 2001
Acciaio e dieta mediterranea
Steel and the Mediterranean diet

Dedicato alla qualità della vita
Dedicated to quality of life


Campioni in digitale
Samples in digital


M&D News
Ecma: premio europeo per il pack di cartoncino
Ecma: European prize for cardboard pack

PuntoCarton, una giornata particolare
PuntoCarton, a special day

Accademia incontra Comunicazione: un progetto Brunazzi&Associati
Academy encounters Communication: a project by Brunazzi&Associati

Flessibili e complessi
Flexible and complex

Stampa e converting in fiera
Printing & converting at the fair

L'Italia? Bel mercato!
Italy? Great market!

Strumenti per la supply chain
Tools for the supply chain

F&F News
Dati da Assografici
Data from Assografici

Trend nel consumo delle bevande
Trends in beverage consumption

Ailog: imballaggio, protagonista del processo logistico
Ailog: packaging, protagonist of the logistic process

Congresso AFI
Afi Congress

Puntando in alto
Aiming high


Per un film (stampato) di classe
A top class (printed) film


L’etichetta che fa la differenza
The label that makes all the difference

Cambiare l’etichettatura
Labeling change


Le parole magiche della codifica
The magic words of coding


Componenti: italiani e su misura
Components: Italians and "tailor made"


Integrazione innanzitutto
Integration above all else

I&M News
Imaje acquista Markpoint
Imaje buys up Markpoint

PFM acquista BG Pack
PFM buys up BG Pack

Carte per l’imballaggio alimentare
Papers for the packaging of food products


Un futuro “abbattibile”
A “collapsible” future


Informatore legislativo
Laws and Decrees


E&L News
Numeri del riciclo in crescita per l’acciaio
Steel recycling on the rise


Raccolta differenziata della carta in crescita
Segregated collection of paper on the increase


Operativo il nuovo quadro Murst
The new Murst ruling operative

Naso elettronico: da provare
Electronic nose: testing


Tutto sotto controllo
All under control

Trattamento corona: impianti “da film”
Crown treatment: “film” systems

Quell'adesivo è una specialità
That adhesive is a speciality

Colorare l'offset
Offset coloring

Al servizio degli stampatori
At the printers service

Non tutti i tappi sono uguali
Not all caps are the same

Soluzioni in movimento
Solutions on the move

Selezionata qualità
Selected quality

Soluzioni e linee per l'imballaggio
Packaging lines and solutions

Logistica intelligente
Intelligent logistics

M&M News
Andare oltre. Buoni i risultati per Cicrespi
Going beyond. Good results for Cicrespi


Etichettatura, codifica e marcatura
Labeling, coding and marking


Appunti su Converflex
Notes on Converflex

. Le notizie .

Assografici: progetti in assemblea

Assografici: plans reviewed at assembly

Tendenze e aspettative nel consumo di bevande
Trends and expectations in beverage consumption

Imballaggio, protagonista del processo logistico
Packaging, protagonist of the logistics process

Nuova tecnologia per bottiglie multistrato
New multilayer bottle technology

Crescita costante per carta e cartoncino
Constant growth for paper and cardboard

Converting e stampa flexo in fiera
Converting and flexo printing on show

L’imbottigliamento in mostra
Bottling on show

Riciclo di materie ed energia
Recycling of materials and energy

Focus sul packaging farmaceutico
Focus on pharmaceutical packaging


In breve/In Brief

Imballaggio - Il preconsuntivo 2000 stima un incremento produttivo del 3% rispetto al 1999, per un totale di 14.705.000 t. La crescita di fatturato, invece, non supererebbe il +4% sul ‘99 mostrando uno sviluppo non in linea con la dinamica dell’attività produttiva (+2,8%) e del tasso di inflazione (2,5%), per raggiungere i quali avrebbe dovuto superare il 5%. Per il 2001 si ipotizza una crescita del settore imballaggi del 2,7/2,9 %.
Packaging - The prebalance for 2000 estimates an increase in production of 3% on 1999, to a total of 14.705.000 t. Growth in turnover is not supposed to be above +4% on ‘99, showing a development that is not in line with production trends (+2,8%) and the rate of inflation (2,5%). To reach the same if would have had to be above 5%. For 2001 a growth in the packaging industry of 2.7/2.9 % is predicted. (Istituto Italiano imballaggio study office)

Alluminio - I consumi deboli a livello mondiale deprimono le quotazioni dell’alluminio. La discesa dei prezzi viene però rallentata dalle continue e massicce riduzioni dell’attività, soprattutto degli impianti situati nella Costa nordoccidentale degli USA, dove circa il 90% della capacità produttiva è da considerare fuori gioco per un paio d’anni. Le fonderie infatti sono penalizzate da una grave carenza di energia.
Aluminium - The weak consumption at world level has depressed aluminium quotations. The drop in prices though is being slowed by the continuos and massive reduction of activity, aboveall by the plants situated on the northwestern coast of the US, where around 90% of the production capacity will be at a standstill for some two years or so. The foundries are in fact penalised by a serious lack of power. (Il Sole 24 Ore, 9/6/01)

Chimica - In Italia la crescita della produzione chimica per il 2001 dovrebbe attestarsi intorno al 2%, esattamente la metà rispetto all’anno precedente (4%). Trend in sintonia anche con altri paesi quali Germania (0,5 nel 2001, 3,5 nel 2000), Gran Bretagna (1,5 nel 2001, contro il 3,4 nel 2000), Francia (2,2 nel 2001, 3,5 nel 2000). Fase recessiva evitata, grazie al buon andamento della domanda estera, favorita dal super dollaro. Situazione questa che fa sperare a uno sviluppo più consistente (3%) nel 2002.
Chemicals - In Italy the growth of chemical production for the year 2001 should stand at around 2%, exactly half that of the year previous (4%) . This trend is also in line with other countries such as Germany (0.5 in 2001, 3.5 in 2000), the UK (1.5 in the year 2001 against 3.4 in the year 2000), France (2.2 in 2001, 3.5 in the year 2000). Hence a recession has been avoided thanks to the good run of foreign demand, favored by the super dollar. Situation this that makes one hope for a stronger growth (3%) in the year 2002. (Il Sole 24 Ore, 29/5/1)

Plastica - L’industria della trasformazione delle materie plastiche ha chiuso il 2000 con un fatturato di 32.500 miliardi, segnando una crescita del 18% circa rispetto al 1999. La sensibile crescita è dipesa in parte dal reale aumento delle quantità vendute ed in parte ha pesato in maniera decisiva l’aumento delle materie prime plastiche impiegate dalle imprese del settore, caratteriz- zando il secondo semestre del 1999 ed il primo del 2000. Nell’ambito della trasformazione delle materie plastiche lo sbocco principale di utilizzo è costituito dagli imballaggi, che sono cresciuti in termini reali del 5/6 % e per i quali si prevede una crescita del 4% nel 2001.
Plastics - The plastics converting industry closed the year 2000 with a turnover of 32,500 billions, marking a growth of around 18% compared to 1999. The considerable growth was in part due to an increase in actual amount of quantities sold and partially to be put down to the increase in the use of plastic raw materials by the companies in the sector featuring in the second half of 1999 and the first half of the year 2000. As far as the conversion of plastic is concerned the main outlet is packaging, that grew in real terms by 5/6%, a growth of 4% being foreseen for the year 2001. (Iascone Plinio Sas)



News da Newsletter Acimga/
News from Acimga

Mercato delle materie prime per cartiere - Particolarmente penalizzate su questo fronte le paste chimiche o cellulose che, in continuità rispetto alle precedenti rilevazioni di aprile, proseguono lungo un trend al ribasso, ma con ripiegamenti quanto mai marcati (20% medio). I prezzi oscillano in un range 900 – 1.035 lire/kg. Consolidano le posizioni i prezzi dei prodotti chimici per cartiera con quotazioni stabili al pari dei corsi delle carte da macero.
Raw papermill materials market - A notable decliner is chemical pulp or cellulose which trended downward in April, compared to the same period the previous year, and continues its prolonged decline (20% average). Prices have fluctuated in a range between 900 – 1,035 lire/kg. Solidifying its position, the price of chemicals for papermill products are stable and on a par with rates for recycled paper pulp. (paperwebstore.com)

Mercato dei cartoncini - A conclusione di un trend da tempo stazionario, il comparto dei cartoncini fa registrare per talune voci movimenti particolarmente marcati, con punte al ribasso del 10% per “grigio in tubi”, del 5,2% per “grigio migliorato per tubi”, e del 2,6% per “kraft per tubi”.
Market for cardboard - Following a stable period, the cardboard sector is seeing some particularly pronounced movement, most notably “gray cardboard for tubes” declining by 10%, “enhanced gray cardboard for tubes” by 5.2% and “kraft for tubes” by 2.6%. (paperwebstore.com)


News

Lo scorso giugno si è svolta a Milano, in occasione di Converflex-Grafitalia, l’assemblea generale Assografici dove, ospite il presidente della Confindustria, sono stati illustrati i dati di bilancio 2000 e i progetti (e le speranze) per il prossimo futuro.
Assografici: progetti in assemblea

La filiera della carta, trasformazione, stampa e editoria è composta da 31.151 imprese, perlopiù medio-piccole, che impiegano 255.343 addetti e lo scorso esercizio hanno realizzato un fatturato complessivo di 69.840 miliardi (+13,5%). La crescita del settore appare tanto più consistente in quanto segue altre annate buone (+7,3% nel ‘98 e +0,8% nel ‘99), anche se - avverte il presidente dell’associazione di settore Assografici, Emanuele Piovano - si deve tanto all’aumento delle quantità prodotte quanto al rialzo delle materie prime e dell’energia. I dati sintetizzati da Piovano in apertura della scorsa assemblea annuale (svoltasi nell’ambito di Converflex-Grafitalia), evidenziano anche altri indicatori positivi, fra cui gli investimenti lordi (3.877 miliardi di lire) che hanno sostenuto gli acquisti di macchinari e attrezzature. Inoltre, riportano una crescita di produzione interessante del segmento cartotecnico-trasformatore (+4,6%), con un fatturato in aumento del 14,7% (12.500 miliardi) e prezzi in salita del 10%. Sempre nel converting, le esportazioni hanno raggiunto il valore di 3.547 miliardi (+19,2%) a fronte di un import a quota 1.255 (+18,8%), con un saldo attivo della bilancia commerciale di 2.292 miliardi (19,4%).

Obiettivo competitività
Commentando dati e congiuntura, Piovano ha espresso la speranza che il nuovo esecutivo si appresti ad affrontare i grandi nodi che consentirebbero di superare il “gap” competitivo del nostro Sistema Paese, raccogliendo l’indicazione di rotta espressa nel documento confindustriale che Assografici ha pienamente sottoscritto.
Dal canto proprio, l’associazione ha varato un programma di iniziative da sviluppare nel biennio in corso, che interessano principalmente cinque aree tematiche. In primo luogo, sta approntando linee-guida in materia di sicurezza sul lavoro e ha in progetto di realizzare un CD che aiuti le aziende ad affrontare le relative problematiche. Sul versante “caldo” della formazione, si lavora invece ad aumentare le iscrizioni alle scuole e alle università a indirizzo grafico (un’attenzione particolare è attualmente assegnata all’area napoletana), mentre sul fronte dell’internazionalizzazione l’associazione ha avviato ricerche di mercato e un programma di workshop per approfondire la conoscenza delle varie aree di sbocco (il primo studio, dedicato alla Russia, dovrebbe essere ormai concluso).
Infine, in fatto di comunicazione Assografici è impegnata soprattutto a sviluppare il sito Internet, a cui si affianca la nuova newsletter quindicinale di aggiornamento, mentre la promozione e l’aggiornamento delle imprese passano per la stesura di studi sul settore (i risultati del lavoro commissionato alla Scuola di Direzione Aziendale della Bocconi sono stati divulgati proprio nel corso dell’assemblea generale) e per lo sviluppo di “vision” sui trend tecnologici e di mercato in atto.

Hosted at Converflex-Grafitalia last June in Milan, with the President of Confindustria as a guest, the Assografici general assembly featured a review of the figures for the balance for the year 2000 and the plans (and hopes) for the future.
Assografici: plans reviewed at assembly

The paper, converting, print and publishing segment is made up of 31,151 enterprises, most of which small-to-medium-sized, that employ 255,343 persons and that in the last financial year made an overall turnover of 69,840 billion (+13.5%). The growth in the sector is all the more striking in that it follows on from other good years (+7.3% in ‘98 and +0.8% in ‘99), also if - as Emanuele Piovano, President of the Assografici trade association warns - the rise is as much due to the increase of the quantity produced as it is to the increase in raw material and power costs. The data summarised by Piovano in opening up the recent annual assembly (held during Converflex-Grafitalia) also highlighted other positive indicators, among which gross investments (3,877 billion lire) in support of the purchase of machinery and equipment. On top this figures indicate an interesting growth in the paper converting segment (+4.6%), with turnover up by 14.7% (12,500 billion) and prices up 10%. Still on converting, exports have now risen to 3,547 billion (+19.2%) seen against imports standing at 1,255 (+18.8%), leaving a positive balance of trade of 2,292 billion (19.4%).
Competitiveness as objective
Commenting the figures and the overall market situation, Piovano expressed the hope that the new executive will speedily tackle the problems to help bridge the competitive gap that features in Italian national system, taking heed of the indications of the course to be plotted expressed in the Confindustria document that Assografici supports to the full.
On its side of things, the association has launched a program of undertakings to be implemented in the two-year period currently underway covering five main subject areas. First and foremost, the association is drawing up guidelines on the subject of safety at work and intends creating a CD to help companies tackle related problems. On the hot topic of training the association is working at increasing attendance in schools and universities where graphics courses are paramount (special attention currently being focused on the Naples area), while as far as internationalisation is concerned the association has started up market studies and a program of workshops in order to increase knowhow in the various outlet areas (the first study, on Russia, should now have been completed).
Finally, on the subject of communication, Assografici is aboveall committed to developing its Internet site, with a fortnightly newsletter as a follow-up, while company promotion and updating is being enhanced by studies on the sector (the results of the studies commissioned by the Bocconi School of Management were divulged during the general assembly) and overviews of the technological and market trends underway.


Apeal (associazione europea dei produttori di acciaio per imballaggio) ha commissionato una ricerca internazionale sulle attitudini dei consumatori e sulle percezioni dei differenti imballaggi nel settore delle bevande.
Tendenze e aspettative nel consumo di bevande

Una delle sfide dell’industria europea dell’acciaio per imballaggio è quella di tenersi costantemente aggiornata sulle continue evoluzioni del mercato. Le aziende infatti sono sempre più consapevoli dell’importanza di adeguare le proprie attività di comunicazione e di marketing alle esigenze e alle aspettative del consumatore finale. Per questo motivo, Apeal ha pubblicato per la prima volta una sintesi dei risultati di una ricerca incentrata sui consumi nel settore delle bevande. Sono state intervistate 2.400 persone, circa 400 per paese (Regno Unito, Francia, Paesi Bassi, Belgio, Germania e Spagna), prendendo in esame dieci tipologie di packaging, di cui cinque contenitori di acciaio e cinque di materiale diverso (plastica, vetro e cartoncino accoppiato). Per gli imballaggi di acciaio sono stati presi in considerazione diversi elementi: la forma ergonomica; la richiudibilità; la facilità di versamento; la lattina autorefrigerante e quella con il dispositivo per migliorare la qualità della schiuma (in particolare per la birra).

Emergenza bevande “new age”
Una delle questioni critiche apparsa subito evidente durante la ricerca riguarda due importanti caratteristiche che stanno cambiando rapidamente. La prima interessa le bevande “new age”, che nella maggior parte dei casi non sono alcoliche come ad esempio succhi di frutta, nettari, bevande a base di latte o sostituti dei pasti a ridotto apporto calorico. La seconda riguarda i volumi, che tendono a seguire i cambiamenti del mercato e le esigenze del momento. Questo tipo di bevande viene assunto sporadicamente da consumatori in maggioranza donne e bambini per cui necessita di volumi più contenuti, di contenitori dal diametro ridotto e di dispositivi di versamento che rendano più agevole la manipolazione del packaging. Inoltre, tali consumatori apprezzano le bevande più per il loro valore nutritivo che per le loro proprietà rinfrescanti.

Percezioni e tendenze
Tra gli elementi critici evidenziati dallo studio, le questioni ambientali non appaiono come fondamentali per i consumatori, piuttosto si richiede più praticità, un design più accattivante per attirare l’attenzione, nuovi gusti e un migliore rapporto qualità/prezzo. Gli aspetti che invece sono considerati di primaria importanza sono la leggerezza, l’aspetto (che dovrebbe trasmettere la qualità del prodotto e la sua sicurezza) e l’appeal. Appare evidente quindi come l’innovazione nello studio di nuovi contenitori sia importante per l’immagine della lattina d’acciaio. In cima alla lista delle preferenze dei consumatori c’è comunque la convenience (dispositivi di apertura e autorefrigerazione). Queste tendenze dovrebbero creare nuove prospettive di mercato, ma per raggiungere tali obiettivi gli sforzi devono essere indirizzati alle esigenze di donne e bambini: volumi ridotti; maggiore praticità nel trasporto e nel versare il contenuto; nuovi settori, come ad esempio succhi di frutta di qualità, nettari e alimenti lattiero caseari (frullati, yogurt). Per differenziare questi prodotti si dovrà puntare su nuovi design, forme e dispositivi di apertura, insieme a una rinnovata immagine di qualità, a bevande più sicure e salutari al fine di soddisfare le esigenze dei giovani consumatori.

Apeal (Association of European Producers of steel for packaging) ordered an international consumer survey to investigate consumer attitudes and perceptions regarding different packaging concepts in the beverage segment.
Trends and expectations in beverage consumption

One of the challenges of the European steel for packaging industry is to keep abreast of the ever evolving demands in the market-place. Faced with such challenges, the industry is becoming increasingly aware of the importance of adapting its communication and market activities to address the needs and expectations of the end-consumer. A first step is made in this direction from Apeal by revealing a synthesis of the results of a consumer survey in the beverage market.
2,400 interviews, approximately 400 per country, were carried out in six European countries (UK, France, The Netherlands, Belgium, Germany and Spain).
A total of 10 packaging concepts were tested, including 5 steel containers and 5 alternative containers in plastic, glass and carton composite. The steel container concepts that were tested included: ergonomically shaped can; self chilling can; reclosable can; widget can for improved foam quality; pouring device.

Emergence of “new age” drinks
One of the critical issues that was apparent during the survey were two very important market characteristics which are rapidly evolving today. The first is new age drinks which in the majority of cases are non alcoholic health drinks such as fruit juices, nectars, milk products, low calorie substitute meals and food supplements. The second is different volumes adapted to these evolving markets and to consumer needs according to circumstances.
There is currently a major difference in the requirements of these consumers where beverages are appreciated more for their food value than simply a liquid refreshment, and their nutrient value is the prime interest when selecting a product. The fact that they are consumed on the spot by active consumers who are in the majority women and children requires smaller volumes, smaller diameter containers and pouring devices for more convenient handling.

Product perceptions and trends
The perception of the new can concepts highlighted critical issues such as: more convenience, more appealing designs to attract the consumers’ attention, improved flavours, better price quality ratio.
Environmental issues were not as relevant in the consumers’ preference.
The issues of highest importance perceived by the consumer were its lightness, its appearance, which should reflect product quality and safety, as well as being appealing to a wide range of consumers.
It was evident that innovation in the conception of new containers was of major importance for the image of the steel can.
Convenience, with a preference for pouring devices and the self chilling capability were high on the consumer preference List.
The introduction of these concepts would generate market share but to achieve this, effort needs to be directed towards the market requirements of women and children: smaller volumes; improved convenience in handling and pouring; new sectors such as top quality juices, nectars, and dairy products such as milk shakes and yoghurts.
To differentiate these products in the market place, new designs, shapes and pouring devices are imperative together with a new image of quality, healthier and safer beverages to meet the requirements of the young consumer.


Imballaggio, protagonista del processo logistico
Opinioni a confronto sotto l’egida di Ailog, che chiama a raccolta esperti e operatori al Palazzo delle Stelline a Milano il giorno 11 ottobre 2001.
La parola d’ordine del terzo convegno organizzato dall’Associazione Italiana Logistica sarà “riutilizzo”, anche in virtù dei sostanziali cambiamenti che stanno investendo il mondo produttivo e industriale. Ormai il concetto di uso “diverso e più intelligente” è stato trasferito anche su pallet e cassette per frutta, sui bin per i prodotti sfusi, sui flaconi di plastica riciclata, e le aziende (in particolar modo quelle dell’imballaggio) sono spinte verso l’innovazione. Ma non solo: alcuni materiali ne soppiantano altri e le esigenze dei consumatori condizionano sempre più le scelte in merito ai prodotti, complice uno spostamento dei consumi verso il B2C (Business to Consumer). Il tecnologo dell’imballaggio, infine, esce dall’anonimato e, grazie al primo corso universitario istituito a Parma, assume in azienda il ruolo che gli compete.
Si tratta di problematiche che hanno risvolti importanti anche sul sistema logistico, dove l’imballaggio gioca da protagonista.
L’appuntamento intende fare il punto della situazione per riflettere sul passato, ma soprattutto per individuare le linee di tendenza per il futuro.
Il programma degli interventi è fitto e prevede sostanziali approfondimenti sull’utilizzo di svariate tipologie di imballaggi e sulle direttive italiane ed europee in costante evoluzione, nonché sulle conseguenze pratiche dei cambiamenti e dei trend in atto sul sistema logistico in senso lato.
Dopo i saluti di rito (da parte di Giorgio Maggiali, Presidente Ailog e di Mariano Bolognesi, Consiglio Direttivo Ailog, Gruppo di lavoro imballaggio), seguiranno interventi diretti a evidenziare i trend della domanda di imballaggio e le sue ricadute sulla catena logistica, mettendo a fuoco i margini di intervento ancora possibili per innovare materiali, prodotti e servizi. Nel pomeriggio, i lavori si svilupperanno con lo studio di case history aziendali. Tra i relatori: Marco Sachet (Istituto Italiano Imballaggio), Walter Facciotto (Vice Direttore Conai), Stefano Lavorini (rivista ItaliaImballaggio), Roberto Valdinoci (direttore Rilegno), Saverio Mayer (Presidente Commissione Marketing Gifco), Paolo Volta (rivista Uomini e trasporti), Marco Dariol (General Manager PACCES Europe), Giampaolo Mezzanotte (Responsabile Supply chain Operations Chep Italia), Ulisse Pedretti (Coop Italia), Sebastiano Cerullo (Segretario generale Qualipal It), Luigi Terzi (Logistic Manager S. Pellegrino), Barchi Remo (Barchi Trasporti).

Packaging, protagonist of the logistics process
Ailog, the Italian Logistics Association, is summoning experts and operators to the Palazzo delle Stelline in Milan on 11 October 2001, where they will be able to air their opinions on the sector. The watchword at the third convention organized by the association will be “reuse”, this also due to the profound changes the world of production and industry are undergoing. By now the concept of “different and more intelligent” usage has also been transferred onto pallets and fruit crates, onto bins for loose products, recycled plastic flacons, with companies (in particular packaging concerns) thrust towards innovation. But not only that: some materials are replacing others and consumer needs are evermore conditioning the choices regarding products, this also due to a shift of consumption towards B2C (Business to Consumer).
And thanks to the first University course set up at Parma the packaging technologist finally emerges from anonymity to duly assume his/her rightful role.
These are all questions that also affect the logistics system, where packaging plays a leading role.
The encounter wishes to review the situation so as to reflect on the past, but aboveall to note trends in developments for the future. A full program of events has been scheduled that include delving into the use of various types of packaging, throwing light on the constantly changing Italian and European directives as well as to the practical consequences the ongoing changes and trends are having on the logistical system seen as a whole.
The salutations (from Giorgio Maggiali, Ailog President and Mariano Bolognesi of the Ailog board of directors’ packaging workgroup), will be followed by direct talks highlighting trends in packaging demand and their effects on the logistics chains, focussing on the space for intervention still possible in order to innovate materials, products and services.
In the afternoon the works will proceed with the study of some company case histories. The speakers will include: Marco Sachet (Istituto Italiano Imballaggio), Walter Facciotto (Vice Director of Conai), Stefano Lavorini (ItaliaImballaggio magazine), Roberto Valdinoci (Head of Rilegno), Saverio Mayer (President of Gifco Marketing Commission), Paolo Volta (Uomini e trasporti magazine), Marco Dariol (General Manager PACCES Europe), Giampaolo Mezzanotte (supply chain head of Operations Chep Italia), Ulisse Pedretti (Coop Italia), Sebastiano Cerullo (General Secretary of Qualipal It), Luigi Terzi (Logistics Manager S. Pellegrino), Barchi Remo (Barchi Trasporti).


Nuova tecnologia per bottiglie multistrato
Più di un anno e mezzo fa Kortec aveva annunciato lo sviluppo di una rivoluzionaria tecnologia di co-iniezione per incorporare nella stessa preforma sia materiali barriera che PCR (3 materiali, 4 strati) in un unico stadio. Kortec coglierà l’occasione del congresso Nova-Pack Europe 2001, che si svolge dal 18 al 19 settembre al Forum Hotel di Monaco, Germania - per illustrare i risultati ottenuti. Nella presentazione Kortec sono incluse informazioni riguardanti le applicazioni di mercato (birra, succhi ecc.) e le attrezzature su cui si basa questa tecnologia; l’azienda sta attualmente utilizzando le macchine Index della Husky con cadenze che sono tra le più alte al mondo. Saranno forniti anche dati sulla produttività con indicazioni su come le aziende possano utilizzare questa tecnologia per produrre contenitori ad alta barriera, con il minimo impiego di risorse economiche. Tra queste ricordiamo i contenitori multistrato per birra e succhi di frutta con proprietà barriera superiori di ben 60 volte quelli tradizionali, che come sostiene l’azienda è uno degli obiettivi più alti mai raggiunti!

New multilayer bottle technology
Over a year and a half ago Kortec revealed plans to develop a revolutionary co-injection technology to incorporate both barrier and PCR materials into the same preform (3 materials, 4 layers) at monolayer cycle times. At the upcoming Nova-Pack Europe 2001 Congress - (18-19 September) at the Forum Hotel in Munich, Germany - Kortec will show the successful results. In their presentation, Kortec will share information on market applications (beer, juice etc.) and the system equipment platforms this new technology will be based upon. Kortec is now rolling out super-high production systems based on Husky’s Index™ machine platform. The result is the highest production co-injection system in the world. Cycle time and productivity models will be indicated to show how companies can produce the least expensive, highest-barrier containers. This includes multilayer containers for beer and juice with oxygen barrier properties of more than 60X - the highest ever seen!


Crescita costante per carta e cartoncino
L’industria cartaria nazionale conferma anche quest’anno i buoni risultati di settore, in crescita costante e in linea con l’andamento europeo. Per la prima volta dopo cinque anni, il fatturato 2000 (14.000 miliardi, +20,2% rispetto al ‘99) è superiore a quello del 1995 (13.050 miliardi). Sono i dati diffusi nell’ambito dell’affollata assemblea annuale di Assocarta, svoltasi lo scorso giugno durante il Converflex-Grafitalia. Durante l’incontro è stata anche ufficializzata l’assegnazione della carica di presidente a Giovanni dell’Aria Burani (Reno De Medici), che succede alla guida dell’associazione a Giuseppe Fedrigoni.

Constant growth for paper and cardboard
This year the Italian paper industry also confirmed the good results of the sector, showing constant growth and in line with European trends. For the first time in five years, turnover in the year 2000 (14,000 billions, +20.2% compared to ‘99) was above that for 1995 (13,050 billions). These were the figures divulged during the crowded Assocarta annual assembly, held last June during Converflex-Grafitalia. During the meeting Giovanni dell’Aria Burani’s appointment as president was made official; dell’Aria Burani (Reno De Medici) takes over from Giuseppe Fedrigoni as head of the association.


Converting e stampa flexo in fiera
Converflex @ Ipex 2002 (manifestazione dedicata alla stampa flexo e al settore del converting) si terrà dal 9 al 17 aprile del prossimo anno presso il National Exhibition Center di Birmingham (UK). Più di 25 nuove aziende hanno già deciso di partecipare come espositori, grazie soprattutto alla concomitanza con la fiera Ipex 2002. In Italia Centrexpo ha concesso alla Picon e alla IIR Exhibitions la licenza per l’organizzazione della prossima edizione di Converflex @ Ipex.

Converting and flexo printing on show
Converflex @ Ipex 2002 (trade fair dedicated to flexo printing and the converting sector) will be held from 9 to 17 April next year at the National Exhibition Center in Birmingham (UK). More than 25 new firms have decided to take part as exhibitors, thanks especially to the fact that the fair is held at the same time as Ipex 2002. In Italy Centrexpo has granted the licence to organise the next edition of Converflex @ Ipex to Picon and IIR Exhibitions.


L’imbottigliamento in mostra
La diciannovesima edizione del Simei (Salone Internazionale Macchine per Enologia e Imbottigliamento) avrà luogo dal 28 novembre al 2 dicembre nei padiglioni 14, 15 e 16 della fiera di Milano. Simei, riconosciuto come una delle principali esposizioni internazionali specializzate, è in grado di presentare contemporaneamente tutti i tipi di macchine e attrezzature per la produzione, l’imbottigliamento e il confezionamento delle bevande (birra, succhi, acque minerali, bevande gassate, vino, liquori, ecc.). Alla manifestazione, che si prevede attirerà 46.000 visitatori, esporranno le proprie soluzioni circa 700 aziende, su una superficie complessiva di 70.000 m2.

Bottling on show
The nineteenth edition of Simei (International Salon of Machines for Winemaking and Bottling) will take place from 28th November to 2nd December in halls 14, 15 and 16 of the Milan fair. Simei, recognised as one of the most important international trade fairs, offers a unique occasion to exhibit all types of machinery and equipment for the production, bottling and packaging of drinks (beer, juice, mineral water, fizzy drinks, wine, spirits, etc.) under the same roof. About 700 companies will exhibit their solutions at the fair, spread over 70,000 m2 and expected to attract 46,000 visitors.


Riciclo di materie ed energia
Ricicla - fiera dedicata al recupero, trattamento e riciclo di materie ed energia - si svolge dal 26 al 29 settembre presso il nuovo quartiere fieristico di Rimini. L’edizione di quest’anno è caratterizzata non solo dalla significativa crescita del numero dei partecipanti e della superficie espositiva, ma anche dal maggior riconoscimento attribuito a Ricicla nell’ambito del dibattito scientifico e culturale. Il programma della manifestazione prevede, in apertura, un convegno mirato all’aggiornamento sulla direttiva europea degli imballaggi, patrocinato dal ministero dell’Ambiente, dell’Industria e del Commercio e promosso dal Conai e dall’Osservatorio Nazionale sui Rifiuti.
In calendario, inoltre, importanti seminari e conferenze, fra cui: “Il controllo e la certificazione ambientale” (mercoledì 26); “La prevenzione nella produzione e nella trasformazione”, “Riciclo e corretta gestione dei rifiuti pericolosi” (giovedì 27); “I prodotti del riciclo, la gestione dei rifiuti” (venerdì 28).

Recycling of materials and energy
Ricicla - the fair dedicated to the recovery, treatment and recycling of materials and energy - will be held from 26 to 29 September at the new fair complex in Rimini. This year’s edition is characterised not just by a remarkable rise in the number of participants and exhibition space, but also by the greater recognition afforded Ricicla in the field of scientific and cultural debate. The program starts with a convention aimed at updating the industry on the European Packaging Directive, sponsored by the Ministry for the Environment, Industry and Trade and promoted by Conai and the Italian Waste Observatory.
Other important seminars and conferences are also planned, including: “Environmental Control and Certification” (Wednesday 26th); “Prevention in Production and Converting”, “Recycling and Proper Management of Hazardous Waste” (Thursday 27th); “The Products of Recycling, Waste Management” (Friday 28th).


Focus sul packaging farmaceutico
All’ultimo congresso AFI di Montecatini hanno preso parte aziende di spicco del mondo del packaging farmaceutico. Tra queste non poteva mancare Ima che ha proposto il sistema GS HT per il coating con film o zucchero di capsule e compresse, dotato di sistema spray che permette di eseguire facilmente le operazioni di ispezione e cambiare velocemente il formato da un prodotto all’altro. Oppure Kilian, specializzata nella costruzione di macchine comprimitrici di diversa capacità, unità periferiche per i dispositivi di alimentazione e scarico delle comprimitrici e attrezzature per il controllo dei prodotti farmaceutici. Marchesini invece, con la MB 421, ha voluto fornire una valida risposta per il confezionamento in blister, caratterizzata da cambio formato ripetibile senza utensili e in tempi rapidi e nuova logica di controllo per garantire una qualità costante dei blister.
Strip di contenitori monodose, colorati, tamper evident e richiudibili per il cosmetico e il farmaceutico: da Lameplast arrivano proposte innovative e studiate per rendere sempre più sicura l’assunzione dei farmaci. Comadis realizza intubettatrici per il settore farmaceutico, chimico, cosmetico e alimentare con una gamma che include modelli semiautomatici con cadenze di 30-70 tubetti/min; modelli automatici con velocità di 70-180 tubetti/min. Da non dimenticare Omar, con le blisteratrici automatiche da bobina BF 100 controllate da encoder e Grafiche Favillini, specializzata nella produzione di astucci per l’industria farmaceutica, che di recente ha lanciato un servizio di consegna “just in time” di piccole serie di astucci stampati in digitale.

Focus on pharmaceutical packaging
Leading firms from the world of pharmaceutical packaging took part in the recent AFI congress in Montecatini. Of these, IMA just couldn’t miss this event, proposing its GS HT film/sugar coating system for capsules and tablets, featuring a spray system for easy inspection and fast changeover from one product to another. Neither could Kilian, specialised in the construction of tablet compressors of various different capacities, peripheral units for tablet compressor feed and delivery devices and equipment for controlling pharmaceutical products. Marchesini, on the other hand, with its MB 421, set out to provide a valid solution for blister packing, featuring a repeatable, tool-free and fast size change, plus new control logic to guarantee constant blister quality. Coloured, tamper evident and reclosable multidose strips destined to cosmetics and pharmaceuticals: Lameplast proposes innovative solutions, that place the guarantee of ever safer administration before anything else. Comadis produces tube packers for the pharmaceuticals, chemicals, cosmetics and food sectors with a product range that includes semi-automatic models with output rates of 30-70 tubes/min and automatic models with speeds of 70-180 tubes/min. Then one shouldn’t forget Omar, with its BF 100 automatic reel blister packing machines, with encoder control, and Grafiche Favillini, a company specialised in the production of cases for the pharmaceutical industry and which has recently launched a “just in time” delivery service for small runs of digitally printed cases.